Hejsan!
Jag håller på att tilläggsisolera min vind på ett hus från 70-talet. På den befintliga isoleringen ligger det papp. Frågan är då om jag måste ta bort pappen eller om jag kan lägga isoleringen direkt på pappen?
 
Antar att det bara e att lägga direkt på.
I dagsläget har man ju aldrig papp när man isolerar nya hus:)
 
Sumax skrev:
...I dagsläget har man ju aldrig papp när man isolerar nya hus:)
Jaså?
Men nu var ju huset från 70-talet.

Vad är det för papp?
Vatten- och ångtät takpapp eller vindskyddspapp?
Beskriv konstruktionen i mer detalj inifrån och ut, och hur du tänker tilläggsisolera, så skall du nog få bra svar :)

Och välkommen till Bygga Hus-forumet Magnus_k2001!
 
Tack så mycket! :)
Det är 15 cm befintlig isolering utrullad över reglarna. På isoleringen är det papp påklistrad. Min plan är att regla upp och lägga på 30 cm isolering lver. Tog en bild på pappen eftersom jag inte alls vet om det är vindpapp eller fuktspärr.. Hoppas det klargjorde något. :)
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Och nu kommer rätt bild hoppas jag)
 
Jag tycker mig se lite påväxt / färgförändring på insidan av råsponten.
Detta kan tyda på dålig diffspärr.
Det kan kanske vara idé att undersöka orsaken och åtgärda detta innan du tilläggsisolera.
Annars kan detta förvärras vid mer isolering - kallare vind :(
 
roland53's påpekande är högst relevant!

Det här med uteluftventilerad vind är ett elände.
Ibland skall man öka ventilationen, ibland minska den.
Det finns nog inga enkla raka regler för hur man skall göra.
(Personligen tror jag att man oftare skall minska ventilationen än tvärt om)

Till ursprungsfrågan:
Den där pappen har bara till syfte att minska luftrörelser i isoleringen.
Så det är bara att ösa på med mer isolering ovanpå.

Med beaktande av roland53's påpekanden alltså :)


(Känns så skönt att skriva sådant här när man själv har det bästa som finns,
en oventilerad s.k. klimatvind, med isolering ovanpå råsponten och diffussionsöppen takduk..)
 
Fattar aldrig det här med ventilations-reglerna i kallvindar^^
i senaste villan jag reste "mjöbäcksvillan" , så var jag tvungen att såga upp för 33 ventiler i råspånten..(sjukt överdrivet ?) även fast det var luftad takfot ?

Tydligen så ska det varken vara för kallt eller varmt..

Någon som är mer insatt i det här som kan förklara mer kanske?
 
Här är en utredning i ämnet:
http://www.google.com/url?sa=t&rct=...=R2y7OHzPC7HPiOaAprLp2w&bvm=bv.79189006,d.d2s

Jag har läst en annan rapport, där man stängde av uteluftsventilationen, och fick mest positiva resultat.
Hittar den inte just nu, det kan ha varit från ett norskt universitet.

Men hela saken är uppenbarligen infekterad.
Själv tror jag alltså (och med fyra års positiva erfarenheter) på att minska ventilationen.
 
Tack för alla svar!
En okunnig följdfråga då.. En dålig diffspärr? Vad innebär det?
 
Kan ju förresten nämna att ventilationen var ganska obefintlig när vi flyttade in. Det är bara en ventil i varje gavel och många av luftspalterna var igentäppta..
 
Magnus_k2001 skrev:
Tack för alla svar!
En okunnig följdfråga då.. En dålig diffspärr? Vad innebär det?
Det gäller alltså luft- och fuktläckaget från bostadsutrymmena upp på vinden.

Där emellan skall det vara ett lager, oftast plastfolie, som hindrar läckage upp från den varma bostadsdelen till den kallare vinden.

För när den varma luften når upp till vinden så kyls den av, och fukten i luften riskerar att kondenseras och sätta sig som vattendroppar på t.ex. råspontens undersida i taksvallet.
Vilket sedan kan innebära att råsponten möglar när taket värms upp i morgonsolen.

Diffspärr = diffusionsspärr = ett ångtätt skikt som inte släpper igenom vattenånga.
Oftast en 0,2 mm tjock plastfolie.

Det här tätskiktet måste ju vara heltäckande, annars kan den varma, fuktiga luften läcka upp på vinden och orsaka lokala skador. Runt takluckor eller andra genomföringar till exempel.
 
Redigerat:
Magnus_k2001 skrev:
Kan ju förresten nämna att ventilationen var ganska obefintlig när vi flyttade in. Det är bara en ventil i varje gavel och många av luftspalterna var igentäppta..
Hur ser ventilationen i bostaden ut då? Om du har självdragsventilation utan mekaniska fläktar och saknar diffusionsspärr upp mot vinden så hade jag aktat mig från att tilläggsisolera. Det kan lätt bli en problemvind och merjobb om man slarvar och bara lägger dit isolering. Om man vill ha mycket isolering så bör steg ett vara att åtgärda ventilationen i bostadsdelen och steg två en tät diffspärr.

Håller med KnockOnWood angående att minska ventilationen på vinden. Men om man bestämmer sig för att ha takfotventilation bör man installera vindledare så att luften rör sig över isoleringen.
 
Sumax skrev:
Fattar aldrig det här med ventilations-reglerna i kallvindar^^
i senaste villan jag reste "mjöbäcksvillan" , så var jag tvungen att såga upp för 33 ventiler i råspånten..(sjukt överdrivet ?) även fast det var luftad takfot ?
Cirkulära hål i råsponten? Det har vi också. För några år sedan hade vi en fuktexpert här för att besiktiga vinden och hjälpa oss med mögelproblem. Hans första kommentar var då: "Jaså, ni har såna där turbomögelhål".
 
Ah och ventilerna som jag satte heter "mögelstoppar", komiskt nog;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.