Hej
Jag har ett hus från 1907 med orginalpanel :cool: Börjar bli dags att byta den och då funderar jag på att tilläggsisolera lite. Det är timmerstomme, ingen ångspärr, ingen luftspalt, ingen isolering alls.

Jag vill bygga så lite som möjligt för att inte förstöra husets proportioner (takutstick och grund). Fönsterna flyttas ut.

Det jag funderat på är att riva bort den gamla panelen och sätta Isovers 30mm fasadskiva, sen spikläkt 28mm och ny panel. Självklart vindduk också

Har lite funderingar på dels att jag inte har ngn ångbroms. Men eftersom isoleringen sitter längst ut och är ganska tunn så kanske det inte blir ngt problem. Är ju en ordentlig luftspalt också (liggande panel så den blir ju åt rätt håll).

Fråga två är om 30mm gör ngn som helst skillnad? Inbillar mig att det tillsammans med ny vindduk borde göra märkbar skillnad, iaf på vissa ställen där vi har visst kallras.

Tacksam för tips och ideer!

//Larsa
 
Hej,

jag sitter med liknande problem på min kåk som är från -52, tunna väggar utan ångspärr.
Efter att ha redogjort med en konstruktör fick jag lite på benen:

att tilläggsisolera med mindre än 50 mm gör inte så mycket för värmehållningen i huset, man bör gå upp till 100 mm vilket jag också tänker göra.

Han (konstruktören) gjorde sedan en beräkning på om jag behöver ångbroms/ångspärr invändigt om jag tilläggsisolerar med 100mm. Jag behöver ingen plastning invändigt om jag använder mig av ett isoleringsmaterial som kan andas. Mineralull och glasfiber gick då tyvärr bort, likaså EPS. Lösningen jag kommer använda mig av är att regla upp 45+45, sätta upp vindpapp och spikläkt och sen fylla utrymmet mellan vägg och vindpapp med EKO-fiber vilket är godkänt för såna manövrar.

Nu kanske 100mm är för mycket för din konstruktion men det är vart fall svaret jag fick från konstruktör och det är så jag kommer göra, sen får jag leva med att takutsprånget blir cirka 130 mm mindre...
 
Tack för input.
För mig handlar det om tunn isolering, annars struntar jag helt i det och byter bara panel och vindduk. Vi försöker återställa hyfsat tidsenlig stil på huset och att förlora takutsprånget skulle kännas fel. Har även källare murad i natursten (suterräng), så det skulle bli konstigt med för mycket överhäng.
 
Någon annan som har bra tips? Finns det lämpligare material än fasadskivor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.