Har ett sextitalshus med platt papptak (invändig dränering, 3%-5% fall) som är moget för renovering. Under snövädren i vintras var snön betydligt tunnare på vårt tak än på grannarnas, så jag överväger att förbättra isoleringen samtidigt. Nu finns enligt ritning 120 + 50 mm mineralullsskiva under råsponten. För nåt tjugotal år sen, innan vi köpte, verkar det vidare som om ett ett lager mineralull lagts *ovanpå* sponten med papp direkt ovanpå. Stön. Ska förstås bort.

Platta tak har sina problem men jag kommer inte att resa takstolar på detta hus. Inte heller siktar jag på passivhus-kvalitet på isoleringen -- det vore bortkastat med de fönster, väggar, ventilationslösning osv som vi har här.

Ingen vind kan kommas åt; innertaket sitter direkt i takbjälkarna.

Funderingar? ThermIsol från utsidan eller?
 
Ett lager mineralull ovanpå råsponten är ju en klockren lösning om den utförs rätt,
varför är du negativ till den åtgärd som utförts på ditt hus?
 
På de 20 åren har ullen komprimerats av 20 vintrars snö och ligger nu som nån slags sammanpressad filt under pappen (inte mycket isolerande luft kvar alltså). Filten är inte jämntjock heller vilket innebär att pölar bildas på taket (som alltså har svag lutning).
 
Jag har också ett låglutande papptak med invändig avvattning, dålig isolering och alla tillhörande problem.
PLUSTAK takelement http://www.cellplastdirekt.se/plustak.htm verkar vara en intressant produkt men jag vet tyvärr inget om kostnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.