Håller som bäst på att planera tillägsisolering av taket. En kallvind, just nu består innertaket av råspont, papp, 15 cm stenull + 5 cm stenull med tunn vindisolering. Tänkte slänga på 20 cm till unde den vindskyddade isoleringen.

Om man läser på vanliga siter verkar det ganska enkelt: Se till att ha god ventilation, typ. Ångspärr i innertaket är bra, men det har jag ju inte (bara "ångbroms") och det är knöligt att få dit i efterhand, så den får jag strunta i.

Jag snubblade över denna sida: http://www.lfs-web.se/vind-isolering.htm
Verkar som att man kan ha för mycket ventilation också. Suck och pust, nu blev det krångligt. Ventilationen på kallvinden just nu är minimal (rockwoolen tätar till tänkt takfotsventilation nästan helt) men det fins inga synliga fuktskador. Jag hade tängt se till att öppna upp, men nu blir jag tveksam. Visst, det är fuktigare i Ljungby än i Uppsala, men iallfall, man vill ju inte lägga jobb på att öka ventilationen om det bara leder till mer problem.

På siten ovan läste jag om att man kan isolera "mellan yttre takbeklädnad och yttertak", dvs under pannorna. Med vad och hur gör man då? Hur tjockt kan man lägga? Någon som provat?
 
Jag googlade lite och hittade "Klimatvind". Nu vet jag hur jag borde göra. varför snackas det så lite om detta? Ligger branchen efter som vanligt...
 
KungAnka skrev:
Jag googlade lite och hittade "Klimatvind". Nu vet jag hur jag borde göra. varför snackas det så lite om detta? Ligger branchen efter som vanligt...
Det är riktigt. Branschen i Sverige är helt bakom. Resten av Europa verkar bygga rätt, vi envisas fortfarande att bygga mögelvindar (kallvindar) i vårt klimat.

Ju varmare vintrarna blir, desto värre blir mögelproblemet i en kallvind.
 
Så dyrt behöver det kanske inte bli att bygga klimatvind, förutsatt att man samtidigt lägger om taket. Vet inte vad Thermisol tar för grejorna, kanske är dom dyra, men det beror i såfall bara på brist på konkurrens, sånt brukar ge med sig med tiden. Hur som helst är cellplast inte speciellt dyrt.

Membranet kanske är dyrt? Vad är det för sort, knappast Gore-Tex väl?

P.S. Tänk vad tak och isoleringsbranchen ska tjäna pengar på detta, först spruta i isolering, sen installera avfuktare och sen bygga om taket med isoleringen ytterst. Inte undra på att man vill vänta ett tag. D.S.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.