Jag kommer att byta ut taket på mitt hus (1,5 plan, byggt -66) i sommar och tänkte i samma veva se över isoleringen.
Tanken med taket var först att lägga ny råspont, papp, läkt och pannor och sen slänga in mer isolering på kattvind och hanvind men efter att ha surfat och läst om alla problem ( läs FUKT) så skulle jag behöva tips och synpunkter.

Tidigare ägare har tilläggsisolerat lite genom att lägg in 2 lager mineralull på kattvinden där isoleringen mellan våningarna tidigare enbart bestod utav (nerifrån och upp) innertak, panel, papp, 15cm kutterspån och panel. Hur mycket isolering vågar jag lägga dit? Pappen under kutterspånet hindrar ju knappast fukten från att vandra uppåt...
Borde jag ta bort all mineralull och köra på ekofiber istället?
Stödben och snedtak ser ut att ha plastfolie.

Eller är det bättre att köra på Thermisols variant och lägga isolering på yttertaket?
 
  • vind 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vind 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag undrar precis exakt samma som du!
Är det bättre att isolera yttertaket? Vi har halvplans övervåning och alltså isolerat mellan takstolarna. Dock för lite.... Jag ringde till Thermisols rådgivare och undrade hur det funkar med luftspalten som redan sitter under råsponten om man slänger på cellplast OVANPÅ råspånten på takets yttersida. Blir värmeeffekten mycket sämre av att det sitter luftspalt MELLAN en befintlig ullisolering och eventuell cellplast? Enligt honom så skulle det inte alls påverka varken fukt eller isoleringsresultat negativt. Såklart eftersom han ju representerar Thermisol.... Det vore ju skönt att inte behöva sala på takstolarna.
 
Man täpper till luftspalten med den konstruktionen. Med isolering utanpå underlagspappen hamnar daggpunkten på den våta sidan om pappen, i isoleringen, och kondens är inte ett problem. Därför behövs inte luftspalten. Skulle man behålla luftspalten öppen vore det hela ganska meningslöst.
 
Okej. Två små frågor- 1: Hur tjock behöver då cellplasten vara ungefär för att hålla daggpunkten på utsidan? Vi bor i Stockholm.
2: Räcker det att bara täppa till luftspalten nere vid takfoten med nån bräda eller liknande och sedan sätta igen ventilen på uppsidan tro?
/ Oskis
 
1. Inte en aning. Prata med materialleverantören om detta. Det är de som tagit fram sin konstruktion.

2. Som jag förstått det så är det i princip så man gör, fast kanske inte just med en bräda. Man drevar igen spalten i mynningarna, och sätter kanske en bräda över av estetiska skäl. Att fylla den helt är svårgenomförbart.
 
Det verkar vettigt!
 
oskis 123 skrev:
...Jag ringde till Thermisols rådgivare och...
Vad fick du för råd angående tätskikt, papp eller duk, mellan cellplast och råspont?
Det känns som microporös duk typ Mataki + råspont ger ett rejält dyrt undertak!
 
Han sa nåt om "goretex"-duk. Det silade min hjärna fort bort, eftersom han ju så att säga är jävig... De visar på sin egen hemsida att vanlig takpapp går bra. Skulle tro att det blir rejält mycket billigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.