Hej,

Är det någon som vet vilka årtal man började använda luftspalt bakom trä-panel när man tilläggsisolerade ytterväggar?

I dagsläget är det tilläggsisolerat utifrån: panel --> isolering.
Sedan kommer "original" isoleringen som är: Masonit --> isolering --> vindpapp/tjärpapp --> ytskikt/gips/spånskiva.

PS:
I nederkant av panelen, mellan betongplatta/puts och panel, så ligger horizonellt vad som ser ut som en tryckt regel som kanske ska skydda mot väder m.m.
 
  • Gilla
tobbetk
  • Laddar…
Luftspalt har man väl haft i alla tider.

Det var väl bara en period av idioti under vissa decennier av 1900-talet som man fick hjärnsläpp och satte igen ventilation och struntade i luftspalt, eller?
 
Mitt hus är tilläggsisolerat på 90 talet och den saknar luftspalt…och ja panelen är dålig
 
Luftspalt har funnits av och till i alla tider. Problemet kom när man började måla med täta färger som inte andas
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Luftspalt har funnits av och till i alla tider. Problemet kom när man började måla med täta färger som inte andas
Du vet om att gammla oljefärger är tätare än nya plastfärger va?
När jag gjorde lägenhetsrenoveringar förr i tiden använde vi ofta alkydfärger för att spärra tapeten så ny fukt inte vandra in i väggen och löste upp gammalt lim och gjorde så tapeten släppte. /Målarn
 
När jag pratade om färger som andas så menade jag slamfärg. Oljefärger andas inte
L Lannelanne skrev:
Du vet om att gammla oljefärger är tätare än nya plastfärger va?
När jag gjorde lägenhetsrenoveringar förr i tiden använde vi ofta alkydfärger för att spärra tapeten så ny fukt inte vandra in i väggen och löste upp gammalt lim och gjorde så tapeten släppte. /Målarn
Ja det vet jag men jag pratar om slamfärger som andas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.