Har upptäckt ett "trevligt" problem under ett av golven..., den insprutade tilläggsisoleringen är fuktig och luktar "kattpiss".

Lite bakgund och fakta: Trähus från ca 1900 på torpargrund och trägolv på "vanligt" bjälklag. Ca 2003 tilläggsisolerade förra ägarna golven genom att spruta in något som liknar "lösull". Vi köpte huset för mindre än ett år sedan och det blev besiktigat av både säljare och köpare utan anmärkning.

Under hösten har en golvbräda i matrummet börjat ge ifrån sig illaluktande doft och även se anfrätt ut. När vi nu skulle fixa till matrummet så tyckte jag det var lika bra att hyvla bort det dåliga i brädan och ersätta den med friskt virke eftersom vi tänkt bygga ett fast skafferi i det hörnet av matrummet.

När jag började röra golvet så ökade "kattpiss"-lukten markant och att hugga i golvbrädan (den är 1,5" tjock) är som att hugga i kork. Jag högg bort det dåliga så det såg ut som friskt trä som var framme men efter någon dag så hade det krupit fram fukt igen i träet. Konstaterade även att tilläggsisoleringen under är fuktig och luktar rejält som "kattpiss".

Jag tror inte att det är en riktig katt som varit framme och gjort det här, i så fall måste det skett under lång tid och det är inte något som hänt under tiden som vi ägt huset. Våra katter har inte visat minsta intresse för det hörnet av matrummet och vi skulle märkt om de använt hörnet som toalett. Så just nu känns det som om problemet kommer underifrån.

Är det någon som varit med om eller hört talas om liknande problem tidigare?
 
När ni ändå har hyvlat och gjort åverkan på brädan . så ta bort golvbrädan och titta vad som försigår där under-eller har försigåtts ovan....

Mvh
 
jag har hört talas om att stark basisk material + glasullisolering+ vatten = kattpislukt ( urea?). Betong, kalk, golvsåpa är basiska/alkaliska ... är material som jag kommer på just nu som kan framkalla den lukten ur en gammal isolering. Det var något ämne som tillsattes till ullen men jag kommer inte på vad det var/är?

Du har kanske en läcka där eftersom träet blir fuktigare i stället för att torka ut och att det går så snabbt. Kolla vart vatten/avlopp/stuprör går runt om det skadade ställe. Kanske droppar det vatten längst en av väggar?
gaia
 
Nu har jag rett ut vad det rörde sig om.

Det var precis vad det luktade som, "kattpiss"... Golvbrädan har tidigare varit utsatt för någon sorts skadedjur som ätit massor av små gångar, så brädan var porös och drog åt sig urinen istället för att det skulle flyta uppepå.

När jag fick bort brädan så konstaterade jag att det inte var så jättemycket som var angripet, utan det gick att gräva bort den fuktiga isoleringen enkelt. Nu står det hela öppet och luftar några dagar till innan jag ska lägga in ett par nya golvbrädor.

(Vi misstänker att det handlar om förre ägaren katt som är den skyldiga, på slutet som han ägde huset så var han inte hemma mer än ungefär var tredje dag och så till katten så det hela var väl en protestaktion från katten.)
 
crili skrev:
Jag högg bort det dåliga så det såg ut som friskt trä som var framme men efter någon dag så hade det krupit fram fukt igen i träet.
:) när det är torrt ena dagen och fuktig nästa dag så skulle jag misstänka dom katter som bor i huset idag :).
Bra att det inte var en allvarligare läcka. Lägg en hinder så den skyldige inte smyger dit igen :).
gaia
 
Hejsan! Vi har exakt samma problem. Har precis rivit upp ett gäng golvplankor och plockat ut allt spån i området, ser inget ställe det läcker ifrån. Isolerst till några kvadratcentimeter och stinker fruktansvärt. Förra ägaren hade 10 katter. Håller tummarna nu.

Löste det sig för er till slut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.