Vi håller på att renover vårat gamla församlingshem och funderar på att tilläggsisolera.

Tanken är att vi skall göra detta innifrån. Tänkte att det kunde vara smidig då vi samtidigt skall göra nu el och installera vattenburen värme och på så sätt slipper man gå under golv eller ha synliga kablar.

Nu tänker många att det tar mycket plats och att rummen blir mindre ;D, men rummen som är berörda är 120kvm samt 40kvm så vi anser att det inte gör så mycket om det försvinner lite yta...

I dagsläget så ser det ut enl följande:
- Gips
- Masonite
- Trästomme
- Någon sorts isolering ca 10cm
- Luftspalt
- Träfasad

Till min fråga:
Kan man låta gipset sitta kvar och bara spika upp ett nytt regelverk unnanpå som man fyller med isolering och sätter ett nytt lager gips?

Hur tjock isolering skall man trycka in, vi hade tänkt att regla ut ca 10 cm, räcker det?

(Ocj ja jag vet att det finns en massa andra saker som påverkar också (fönster osv) men dem kommer att bli fixade innom sin tid.)

 
Om vi hoppar över den oändliga diskussionen om ångspärr och kondens och dess effekter så tycker jag att ni kan göra så. Gipset kan gott sitta kvar det har faktiskt en viss isolerade funktion och en viss ljuddämpade funktion.

 
håller med Lastkaj..

Tjockleken så är väll 10-15 cm till lagom.. Då har du en total tjocklek på 20-25 cm isolering.. Helt OK..!
 
Tackar för svaret, då återstår bara att sätta igång... ;D ;D ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.