Hej,
Jag är sugen på att tilläggsisolering innerväggarna av 3 anledningar.

*Då väggarna är av blåbetong av avger radon, så tar de längre tid för radonet att komma ut i rummet och halveringstiden i rummet förkortas, vilket bör minska radon nivån.
*Skapa installationsutrymme för vatten- och eldragning.
*Något lägre uppvärmningskostnad.

Mina förutsättningar är blåbetonghus 300mm med puts direkt på yttersidan som fasad.
Betongvägg med borrade hål och ett måttband som mäter tjockleken på väggen, omgivningen visar grönska utomhus.

Frågeställning:
*70mm reglar eller kan jag köra 95mm reglar?
*Vart ska man stätta plast? Mellan blåbetongen och reglarna eller på reglarna som jag sedan sätter plywood och gips på. (jag kommer använda mig av plast som är skapat för att vara i våtrum mot yttervägg, så ingen vanlig åldersbeständig plast.)
*Jag har tagit bort den gamla våtrums tapeten, men blir ju spackel och limrester kvar. Är det okej att lämna dem eller bör jag flexa bort allt så de bara är blåbetong kvar?

Bonus fråga:
*Jag kommer vilja göra om fasaden om cirka 1-2 år, om jag då även skulle tilläggsisolera från utsidan. Något jag bör tänka på i så fall? kommer de påverka de jag gjort på insidan negativt eller positivt?
 
Hej igen,
Om vi ignorerar mitt första inlägg, hur ska jag tänka? Jag läser på Bolist hemsida att man får max isolera en tredjedel ny isolering. Men hur ska jag tänka? När jag kollar på denna hemsidan https://www.energihandbok.se/konstanter/varmeledningsformaga-och-u-varden-for-olika-material

Så ligger ju mineralull på ett λ - värde på 0,037 och lättbetong (blåbetong) 0,12. känns som de blir fel om jag kör 100mm mineralull på en 300mm bred lättbetong vägg. Då mineralullen har ett lägre λ - värde och därför en bättre isolerande egenskaper. Eller tänker jag märkligt?
 
BirgitS
Kommunerna brukar ha gratis energirådgivare som åker hem till dig och diskuterar på plats vilka åtgärder som är lämpliga i ditt hus för att spara på uppvärmningskostnaden.

Jag har aldrig hört att lite isolering skulle påverka strålningsvärden nämnvärt däremot finns det ju radontapeter som man ibland har lyckats få ner värdena med, men det gäller att få det helt tätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.