Jag är i färd med att tilläggsisolera en sida av huset utvändigt vilket innebär att jag behöver regla upp kring fönstren för att flytta ut dem. Hantverkare satte reglar och satte in nya fönster på andra sidan förra året, men nu blev det till att göra åtminstone regel-delen själv.

Nu till fråga. Jag gör på samma sätt som hantverkarna, bygger ”lådor” (rektanglar) av 45x145 som alltså bygger ut 145mm från väggens gamla reglar. Men...ett bra sätt att fästa mina lådor (som ska bära tyngden av fönstren)? Väggen består av 45x145 så jag tänker att träskruv t.ex. 8x240 i lämplig mängd kanske är lagom? I så fall, hur många kan vara lämpligt?

Bifogar bild på hur det såg ut på första sidan när jag hade rivit av gammal panel etc, det är utbyggt med reglar som skyddades över vintern med vindskyddsduk. Fönstren sitter alltså helt utanför den ursprungliga väggkonstruktionen.
 
  • Renoverad husvägg med tilläggsisolering och utvändiga reglar runt nya fönster, med synlig vindskyddsduk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikke_sb
  • Laddar…
Vinkeljärn!
 
Ny har jag fått reglarna på plats och det blev som på bilden. En regel under som är skruvad i stommen med 140mm-skruv. ”Ramen” som fönstret ska sitta i står på regeln och det sitter några förstärkta vinkeljärn mellan regel och ram.

Ramen är även skruvad in instommen med 240mm-skruv (ramen är 145 djup) på minst 8 ställen (blev några fler på de andra ramarna, det var tre ramar aom sattes på plats).

Jag tror att detta håller, det känns stabilt i alla fall.

De gamla fönstren sitter kvar innanför ramarna tills det blir läge att sätt i de nya.
 
  • Nyinstallerad fönsterram monterad på reglar med förstärkta vinkeljärn och delvis synlig isolering på en husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D danne_i_huset skrev:
Prosit! Hur blev det sen? Blev du nöjd med denna konstruktion?

Övervägde du s.k. konstruktionsskruv (exempelvis [länk])??
Jag gjorde tre saker:
• en regel under min nya ram som fönstret ska sitta i, ramen står på regeln
• vinkeljärn mellan ram och regeln under
• längsta möjliga skruv genom ramen in i det som fönstren tidigare satt i

Det kändes stabilt i alla fall...

Bifogar en bild på hur det såg ut när jag hade gjort ett fönsters ram. Gamla fönstret kvar innanför tills det är dags att få nytt på plats.
 
  • Ny träram för fönsterinstallation med regel, vinkeljärn och gammalt fönster innanför på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inser nu att jag svarade samma sak som jag skrivit tidigare, men sanningen är att de nya fönstren inte är på plats än.

isolering och ny panel är på plats, men fönstren vill jag inte sätt in själv så löt det vara över vintern (täckt av vindskyddsduk) och för ett tag sedan när jag hade tagit kontakt med den byggare jag använt tidigare så kom den här coronan så just nu är fönsterinstallationen skjuten på framtiden.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.