Har funderingar på tilläggisolera vindbjälklaget. Utförande just nu ytong 20cm ingen ångplast sedan 17cm isolering.

Det jag funderar på om det ger någon större vinst att lägga till ytterligare 20cm isolering? Om man då behöver ha sätta dit en ångspärr?

Har ingen uppfattning hur jag skall tolka att ytongens egenskaper. i detta fall.
 
Rickard.
Det ger troligtvis rätt lite, kommer inte ihåg exakt men 20cm lättbetong bör motsvara i alla fall 6cm mineralull så det är inte lite du har.

Har du luftläckage inifrån eller dåligt med vindskydd utifrån så får du garanterat mer effekt/kr här.
 
  • Gilla
Secharpun
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Det ger troligtvis rätt lite, kommer inte ihåg exakt men 20cm lättbetong bör motsvara i alla fall 6cm mineralull så det är inte lite du har.

Har du luftläckage inifrån eller dåligt med vindskydd utifrån så får du garanterat mer effekt/kr här.
Tack för svaret, du bekräftade det jag trodde. Luftläckage misstänker att du menar läckage upp till vinden? Vindskydd blir nog svårt att förbättra (tegel/ isolering/ 15cm ytong). Kanske läge att kolla över isoleringen runt fönster och dörrar istället
 
Rickard.
S Secharpun skrev:
Tack för svaret, du bekräftade det jag trodde. Luftläckage misstänker att du menar läckage upp till vinden?
Ja precis, typ springor mellan elementen eller otäta genomföringar/hål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.