Hejsan !

Vi skall tilläggsisolera vinden där vi i dagsläget har 20 cm gullfiber ( byggår 1977 ). Frågan är hur mycket man skall lägga till, har sett att upp till 50 cm har man igen ekonomiskt. Hur har ni som har haft liknande förhållanden gjort, och hur har resultatet blivit, har ni märkt någon minskning i förbrukning ?

Vi har även en vindslucka inomhus som jag funderar att, i samband med isoleringen, bygga igen och i stället ta upp en lucka i ena gaveln, vad tror ni om det ?

Vad jag kan se så har inte vindsluckan någon isolering ( möjligtvis någon frigolitplatta inuti luckan )

souterängvilla 184 kvm + 34 bi.
dir.el + braskamin.
 
Hej


Vi hade 15-30cm spån på vinden, la på 30cm ekofiber på hela vinden.
Helt plötsligt blev det varmt på övervåningen.
Det var det inte innan :)

Kan tyvärr inte ge några besparings-siffror.

Vindsluckan (om du ska ha den kvar) ska ha samma isolering som resten
Sätt dit en tätningslist också så den sluter tätt.

Jocke
 
Hej,

håller själv på att tilläggsisolera vindsbjälklaget. Ursprungligen 195 blir 670 mm totalt. Sidovindarna har jag fyllt helt och hållet.

Jag behåller luckan inomhus (vill ha enkel tillgång till vinden och undvika hål i fasaden). Kommer att göra ett svagt koniskt schakt med väggar av plywood runt taklucksöppningen. Det ska bli golv ovanpå isoleringen. Tillverkar sedan en 50 cm tjock "propp" av frigolit eller cellplast som passar i hålet. PLOPP så var det tätt.

MVH/Gano
 
Hur gör man om man har en vindslucka som "faller" nedåt och är hängande så när man kilar upp på vinden? Att isolera luckan i det läget gör att man knappt kan ta sig upp på vinden.

Kan man ta sig en funderare och kanske bygga om så att man plockar ner luckan istället för att ha den hängande? Då bör man kunna fläska på med isolering på luckan.
 
dubbel lucka kansek? dvs spar den som hänger ned åt.. & gör en ny som man öppnar uppåt. den luckan gör du tät..
 
Ja det var ju riktigt smart Per-Erik! Så gör vi...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.