Hej!

Har en äldre kalkputsad fasad (putsreverterad plankstomme) som är i behov av uppsnyggning. Har haft besök av en konsult som i stort sett presenterat två förslag. 1) innebär renovering av befintlig fasad och 2) ny puts på 50mm cellplast utanpå befintlig fasad. Jag lutar åt alternativ ett men kan inte kasta tvåan innan jag sett hela kalkylen. Mitt problem är nu just få till kalkylen... Tvåan innebär ju en tilläggsisolering som då förhoppningsvis ger längre energiförbrukning för uppvärmning. Hur skall jag bära mig åt för att beräkna ev. energivinst? Jag vet U-värden på cellplasten men har ingen aning om värden på befintlig vägg. Vad kan jag uppskatta U-värdet till? Hur påverkar cellplasten det totala värdet och hur kan jag sen räkna om det till minskad energiförbrukning? Jag har letat lite på nätet men har inte hittat så mycket...
Huset är gammalt, byggår okänt.

// Hans
 
Först och främst - prata med en annan konsult nästa gång... ;)
Är putsen i god kondition? Antagligen är den inte det på söder/västerfasader (beror lite på var du bor) men frågan är om den går att rädda eler om någon varit där och målat med plastfärg på kalkbruket, som det antagligen är.
Om du kommer till att du vill tilläggsisolera så skall du riva bort den gamla putsen in till plankstomen, fäst sedan upp en vindskyddspapp och montera en mineralullsisolering... ingen cellplast. Putsa sedan med ett KC-bruk (tjockputs).
Som vanligt kommer jag till att maxits Serporoc mk2 är bland det bästa du kan välja.
Välj en 50 eller 80mm isolering och sätt in den i bifogade länkar så får du en uppfattning om i vilken härad besparingen ligger.
http://sql-rockwool.inforce.dk/rockwool/index.asp?cc=se
http://www.paroc.com/SPPS/Sweden/BI_attachments/tillaggsisolera/tillaggsisolering.html
Tänk på att det kommer att ta mååååånga år innan energibesparingen har betalat investeringen, men räkna också med ett minskat underhåll och latare dagar ;D
Räkna med minst 1000:-/kvm inkl. moms när en entreprenör har gjort jobbet.
 
Ja, det är naturligtvis de två utsatta fasaderna som är sämst. Ingen är egentligen dålig utan det är det yttersta skiktet, framförallt färg som sprängts loss. Naturligtvis är det plastfärg som är orsaken. Skadorna är inte så omfattande och putsen är i god kondition. Mest är det ett estetiskt problem och det finns inget som tyder på fuktskador eller liknade längre in i väggen. Sen kan man ju diskutera om man skall använda cellplast eller mineralullsplattor vid ev. tilläggsisolering. Jag är tveksam till om det går att motivera tilläggsisoleringen rent ekonomiskt, framförallt eftersom vi redan har en väldigt låg uppvärmingskostnad tack vare bergvärme.
 
På en gammal plankstomme skall du inte sätta cellplast, även om det inte blir problem så vet du inte det förrän efteråt... ;)
Då du inte har någon dif-spärr på insidan läcker det ut varm fuktig luft i väggen som kan kondensera på baksidan av cellplasten!
Då ditt kalkbruk är målat med plastfärg kommer du aldrig till rätta med problemet förrän den är borta = blästring och omputsning = dyrt
Att putslaga skadorna och måla igen gör bara att skadorna kommer snabbare och mer omfattande nästa gång.
Som jag skrev tidigre - räkna inte bara på energibesparingen utan räkna också in underhållskostnaderna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.