Hej.
Jag har just köpt et äldre hus från 1924 var jag funderar att tilleggsisolera kallvinden. Kallvinden är en krypvind och är idag isolerat med enbart sågspån. Nu funderar jag på hur göra?

  • Ska jag ta ut spånet och lägga in ny Rockwool isolering ?
  • Ska jag lämna sågspånet och lägga et tunnare lag med Rockwool isolering ovanpå ?
Mvh Espen
 
Åsa Lund
Jag hade tagit bort spånet först
 
Tilläggsisomering av gamla hus ska göras med försiktighet. Klimatet ändras och kan ge fuktskador på sikt. Om du söker på isolera äldre hus så hittar du rätt information.
 
  • Gilla
Ulf Peter
  • Laddar…
Espen64 Espen64 skrev:
Hej.
Jag har just köpt et äldre hus från 1924 var jag funderar att tilleggsisolera kallvinden. Kallvinden är en krypvind och är idag isolerat med enbart sågspån. Nu funderar jag på hur göra?

  • Ska jag ta ut spånet och lägga in ny Rockwool isolering ?
  • Ska jag lämna sågspånet och lägga et tunnare lag med Rockwool isolering ovanpå ?
Mvh Espen
Utan att vet hur det ser ut så skulle jag undvikit glasfiberisolering och använt cellulosaisolering, alternativt använt träfiberisoleringsskivor, dessa kan du använda tillsammans med spånet.

Skall du använda glasfiberisolering så behöver du sätta en ångspärr i taket.
Cellulosaisolering/träfiberisolering klarar av att ta upp och avge fukt, de kan "andas" precis som spånen gör.
 
  • Gilla
Espen64 och 2 till
  • Laddar…
Blås in ett tjockt fint lager med lösull, typ ecofiber eller liknande naturligt material som passar bra med gamla spånet.
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Blås in ett tjockt fint lager med lösull, typ ecofiber eller liknande naturligt material som passar bra med gamla spånet.
Hur gör jag för att få det inn? Kan jag göra det själv?

Mvh Espen
 
  • Oisolerat vindutrymme med träbjälkar och spån, indikerar behov av isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person i mörkt och dammigt utrymme under hus undersöker med ficklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.