Källarmåtten är 15*8,5 m. På ena gaveln sitter garaget ihop med huset och på andra gaveln sitter en vinterträdgård/isolerat uterum.

Om man skulle vilja tilläggsisolera källaren, hur ska man göra då?

Har inredd källare men inga problem med fukt, dock lite sprickor, se http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/227962-sprickor-i-grund-behovs-nagon-atgard.html. Dessa har väl dock med sättningar att göra så det är inte dom som är anledningen. Tror jag, någon som inte håller med?

Huset är byggt 82, yttermuren är 300mm lättbetong med asfaltsstrykning och cementputs. Dränering 100 slang till stenkista. I marken är mest grus. Mest nyfiken för att i så fall förbättra klimatet och höja värmen i källaren.

Ska till sommaren lägga vit dekorsten på framsidan intill fasaden och flytta befintlig vanlig singel till baksidan intill fasaden, där nu gräsmattan går ända in. Även ta bort rabatten på framsidan och på ena sidan ingången lägga marksten till uteplats och på andra sidan ta bort rabatten och låta gräsmattan gå in till dekorstenen.

Tänkte att om isolering ska göras borde det vara i samband med det.

På framsidan är det ju alltså 15 m med 2 m ner men baksidan är tack vare en ingång till pannrum och att marken ligger lägre runt 10-11 m och bara 1 m nere. Ändå väldigt mycket merjobb.

Frågan är då om detta är möjligt och om det är värt att göra någon åtgärd?
 
Ja, det är möjligt, du isolerar utvändigt med tex. isodrän. Normalt gör man en sådan åtgärd i samband med att man dränerar om. Det anses inte lönsamt annars. Nu är det ju en komfortfråga för dig vad jag förstår och då kanske kostnaderna kan läggas på annat "konto".

Jag tippar på att det kostar runt 50 tkr att få det gjort av entreprenör.

Om din dränering är OK i övrigt så ser jag det som ett projekt med dålig ekonomi :)
 
Fundera också på att isolera sockeln ovanför mark, det är ju där man förlorar mest värme ur källaren eftersom luften som regel är kallare än jorden under vinterhalvåret.
Men för att det ska se vettigt ut måste du ju ha ett ganska bra avstånd idag som fasaden sticker ut utanför källaryttermuren - det blir inte snyggt om sockeln sedan sticker utanför fasaden!

Jag har dels dränerat om (och då satt pordrän mot källarväggen under jord), men dels också satt cellplast och putsat denna även på grundmuren ovan jord. Det var iofs bara ett år sedan, men än så länge ser det ut att fungera bra.
 
Redigerat:
b8q har du nån bild på hur det ser ut med cellplasten? Låter intressant
 
Men det är ju bara möjligt på långsidorna antar jag men det kanske ger bra effekt ändå, tänkte också göra så mycket som möjligt själv i så fall. Kanske hyra in någon som gräver, men resten borde väl gå att fixa? Är det svårt att gräva själv med rör och så om man har lite maskinvana? Att gräva ner för hand är väl bara att glömma, eller? Är väl evighetsjobb.

Ska inte ändra något med dräneringsör, tror inte det är något fel på dom? Det är ju bara grävandet och isodrän-skivor som ska dit. Är det svårt att få bort asfalten? Har läst den ska tas bort.

Sen behövs väl makadam? Hur mycket kan det kosta? Som det står på ritningar nu är det dräneringsgrus. Fast det kanske duger?

Hur blir det med vid sidorna där man slutar med skivorna då? ?

b8q, tror inte det skulle se bra ut om man forsätter ovan jord men förstår din tanke. Har tegelhus och den är inget utanför grunden.
 
Kanske är ett projekt med dålig ekonomi ändå?
 
E
Upplever du att källaren känns kall och fuktig? Kan nog bli väldigt svårt att räkna hem något på ett så pass omfattande projekt om det görs enbart för tillägsisoleringens skull. Jag hade avvaktat tills det är dags för eventuell omdränering. Asfalten stänger ju inne eventuell fukt i väggen, det är därför man tar bort den om man isolerar med t.ex Isodrän.
 
Nej jag upplever den inte som kall och fuktig, vi har värme på, vedpanna och för säkerhets skull avfuktare i källaren. Den går nästan bara på sommaren.

Tänkte nu om när jag ska fixa med dekorsten på fram och baksida och framför allt uteplats på framsidan, medveten om att extrajobbet som tillkommer är mycket. Tänkte mest bara om man skulle ta bort asfalt och sätta fast isodrän, mest för att höja temperaturen och på så sätt spara energi.

Jo jag förstår varför asfalten ska bort, tänkte mest på om det jobbet tar mycket tid?
 
Du har lättbetongväggar 300 mm säger du. Då har du redan motsvarande 10 cm isolering både under och ovan mark. Det är ofta lika mkt eller tom mer isolering än vad många har som har tilläggsisolerat socklar i betong eller betonghålsten ovan mark

Så antingen kan du nöja dig med det du har, men du har också möjlighet att gå riktigt långt. Med säg 100 mm isolering ovan mark får du U-värde ca 0.18 på sockeln tillsammans med lättbetongen. Men frågan är om det är värt det med tanke på att du redan har lättbetong samt att sockelytan kanske är relativt liten?

Under mark skulle jag inte utesluta 200 mm, även med lättbetongvägg, om det är fuktig mark. Men då för att det ger en större fuktvandring utåt och utflyttad kondenspunkt, snarare än för värmeisoleringens skull.
 
Ja, det kan vara väldigt arbetskrävande att få bort asfalten eller också går det som en dans. Barkspade kan funka, vinkelslip i värsta fall så är det att hyra in folk som kommer och blästrar.

Det är inte svårt att dränera om själv, inte heller att gräva. Men du skrev att du har sandjord, då är rasriskerna för schakten stor och 2 meter är djupt! Du måste slänta schakten ordentligt för att säkerställa att det inte rasar.

Om du ändå gör jobbet så byt dränrören också när du ändå håller på. Det kostar dig en 500-lapp och då är allt nytt, annars är det dumsnålt.
 
bockara skrev:
Jo jag förstår varför asfalten ska bort, tänkte mest på om det jobbet tar mycket tid?
Antingen blästra ev med is (vilket dock ger mkt vatten i schaktet) eller sand. Finns firmor som gör det på en dag. Eller gör själv med diamantsliptallrik på en kraftig vinkelslip. Tjocklek, typ och ålder på asfalt/tjära spelar in stort på hur lång tid det tar. Jag använde diamantsliptallrik. Tog ca en halvtimme/kvm i mitt fall med tämligen tjock asfalt. Tungt jobb efter flera timmar. Dammar oerhört. Full skyddsmundering för den med självbevarelsedrift.
 
På framsidan är det cirka 15 m varav 2 m under jord och en halvmeter över, på baksidan är det ca 10 m varav bara 1 m under jord och 1,5 m över. Skulle man tilläggsisolera över jord skulle det gå utanför fasaden.

Tror inte marken är fuktig, mest grus i marken häromkring.

Har hört om dom som isolerat grunden där värmen höjts upp emot 5 grader plus att man får ett torrare klimat. Var mest det som gjorde mig nyfiken ifall det var relativt enkelt och billigt och då ville jag göra det nu när jag ända har lite småjobb kring grunden. Men känner mig tveksam nu, kanske lite för mycket jobb och pengar kontra nytta. Har ju vad jag vet heller inga problem med fukt eller dräneringen, vore så klart ett annat läge då men ville ändå kolla.

Som jag förstår på er hade ni avstått detta projekt?
 
Det beror ju på hur man ser det :)

Om du behöver bostadsutrymmet så är det ju det klart billigaste alternativet jämfört med att bygga ut.
För de pengar som det skulle kosta så kan du garanterat värma källaren till dem temperatur du önskar i många år.

Men som du säger, det är nu du har chansen, sen blir det inte gjort. Ibland ska man se bortom kalkylerna också. Det är du/ni som ska bo och trivas där :)
 
Vi har redan boende i källaren, gästrum och TV bland annat, även tvättstuga. Var ju mest för att spara lite energi jag tänkte det och även få bort fukt lättare.
 
BaNaN85 skrev:
b8q har du nån bild på hur det ser ut med cellplasten? Låter intressant
grundisolering.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ursäkta sent svar. Så här ser det ut under pågående arbete (senare har det målats med sockelfärg också).
Jag hade alltså tilläggsisolerat träfasaden (ny fasad utreglad 45+45+28 mm) så förutsättningarna var goda för att även tilläggsisolera grundmuren utan att det skulle se konstigt ut - snarare tvärtom. Man ser även omdräneringen med Pordränskivor längst ner mot marken, täckta av täcklist och markduk.

På grundmuren har jag satt fast Byggmax 100 mm putsskiva av cellplast, dels limmad med PL200 (om jag minns rätt), och dessutom sitter de med isolerhållarplugg (de gröna i bilden, Isodränhållare Pro, http://www.isodran.se/index.php/tekniska-fakta/isodraen-tillbehoer).
Därefter har jag satt putsnät (kan diskuteras om det behövs på en putsskiva, som med sina spår är ämnad att hålla putsen kvar ändå, men för armeringens skull rekommenderar jag det).
Och slutligen putsat ca 10-15 mm tjockt. Jag har testat två varianter (på olika väggar) eftersom jag fick olika besked av olika byggkunniga - dels vanlig C-putsbruk, dels med glasfiberarmerat bruk.
Putsbruket gav rätt många små hårfina torksprickor, men de syntes inte när sockelfärgen var på plats. Glasfiberarmerade bruket var mycket kletigare att arbeta med, men gav ett bra resultat utan småsprickor.

Allt detta gjordes i somras så jag har ingen långtidsutvärdeirng än. Vintern har inte varit så kall i Stockholmstrakten, så det är svårt att säga hur de båda bruken står sig i kraftiga temperaturskillnader. Än så länge ser det finfint ut överallt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.