Hej!

Vi håller på att renovera sovrummen på övervåningen. Ytterväggarna tycks bestå av (räknat inifrån):
Liggande plank 1" tjocka två lager lite förskjutna med vindpapp på samtliga tre sidor. 3" spån. Liggande 1" plank. Plåtfasad. Alltså papp-plank-papp-plank-papp-spån-papp-plank-plåt.

Vi har ingen möjlighet att isolera utifrån. Fasaden är upp till 10 meter hög på sina ställen så det skulle också vara ett riktigt maffigt jobb som vi inte gärna tar oss an nu i början :)

Har köpt några böcker som behandlar gamla hus via byggahus.se:s boktips. I en av böckerna föreslås att man reglar upp med 45mm reglar och lägger på en tunn extra invändig isolering. Då kan vi även passa på att lägga elen dold.

Hur skulle ni ha gjort i detta läge?

45mm extra utan diffspärr?

45mm+45mm utan diffspärr?

Eller bör vi helt hoppa över invändig tilläggsisolering? Hur gör man enklast den nya eldragningen då?

Tack på förhand!
/Klas
 
Hej

Hur länge har ni bott där?

Har ni upplevt en vinter och känt att det är väggarna som kyler?

Det kanske är golvdrag som kyler?

Samt en oisolerad vind som stjäl värmen?
 
Skall jag vara helt ärlig har vi inte ens flyttat in. :) Tillträdde huset 1/4, men eftersom vi fortfarande har kvar vårt "gamla" hus till 1/6 tänkte vi passa på att ordna upp det viktigaste innan inflyttning.

På övervåningen finns ett rum på cirka 24 kvm som vi tänkte dela av till två. Tänkte även passa på att låta dra om elen. Har även tagit bort ett lager "träfiberskivor" samt x antal lager tapet. Så nu är det liggande plank närmast sett inifrån.

I boken "Trähus" som det tipsas om här på sajten föreslås 45mm invändig tilläggsisolering av vägg. Tänkte att det kan väl knappast skada pga den nuvarande knappa isoleringen samt att det dessutom blir väldigt enkelt att dra ny el dolt. Samtidigt rekommenderas man skippa diffspärren.

Mycket intressant att få veta vad andra med liknande hus har gjort i samband med renovering.

MVH
Klas
 
Jo, lite tretex-skivor hittade jag i sovrummet också, läskigt mkt. damm när man tog bort dem.

Ja de flesta verkar lägga på "en 45:a" på insidan, och det kan nog göra en del eftersom det är ungefär 10cm sågspån mellan ute och inne ;D

Jag skulle inte hellar använda plast då det inte har i ett hus att göra om det inte satt där från början.

Jag har känt på vårt snedtak i sovrummet som endast är gips på de liggande inre råsponten, och är det -20 ute som det var i vintras så känns den inte kall. Tycker den borde "kyla" rummet avsevärt mer egentligen.
Så jag tror inte det blir isolering där.
Är mer intresserad att få bort det sista golvdraget, men då måste det tyvärr lyftas upp, så det lär dröja ;)
 
humm..

ingen plast.. har ni tänkt använda Cellulosa fiber då eller?

använder man miniralull bör man använda plast.. Detta då miniral ull inte kan fånga upp ev fukt vilket Cellulosa kan..

Ekofiber säger att det är valfritt med plast om man använder deras produkt..

Cellulosa är jobbigare änn miniralull att hantera i framförallt väggar om man nu tänker göra det själv..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.