Hej!

Vi funderar på att nyttja delar (15 kvm) av vårt vidbyggda garage på ca 40 kvm till nytt kontor. Vi har redan idag ca 5 kvm groventrè + ca 10 kvm klädkammare i garaget. Garaget är inte lika välisolerat som huset och måste tilläggsisoleras i väggar och tak för att överhuvudtaget kunna värmas upp skapligt fördelaktigt utan att värmen sticker direkt! Det är också platta på mark så någon typ av golvisolering bör också fixas.

Vad har ni för förslag på isoleringstjocklek och typ i väggar, tak och golv?

Vill inte använda lösull på vind till garaget eftersom vi använder delar av det som vindsförvaring.
Jag funderar på om man bara kan regla 70*45 direkt mot vägg-gipsen och isolera med 70 mm samt sätta nytt gips. Alltså inte riva något. Är det funkis eller inte? Eller 70*45 för klent? Måste jag upp till 120*45?
Vad använder man för att isolera golvet?
 
Funkar alldeles utmärkt, beror lite på vad du har tidigare
för isol. ca 300 i vägg är ett fullgott skydd. nu har du ju gips före osså (skyddar väl lite) Obs! glöm ej fuktspärr om den inte fanns där :p ::)
 
hoops, glömde taket 400-500 isolertjocklek, med fuktspärr först. förvaring på vind kan väl ordnas med någon slags skiva över isolering, om inte för att skydda den från skador och genomtramp etc.
 
Garaget tror jag bara har 95 mm isolering utan fuktspärr i väggar! Väggen mäter ca 150 mm om man mäter totala tjockleken. Sticker man in tumstocken vid skarv (slarvigt utförd "matkällare") mäter den ca 100 mm innan det tar stopp.

Alltså ingen jättetjock isolering om man jämför med huset! Husets väggar mäter ca 300 mm.

Frågan är då om en tilläggsisolering på 95 mm + fuktspärr räcker om man skall använda utrymmet som permanent boyta? Eller skall man ta i lite mer? Hur mycket rekommenderas?
 
Hej Steff,
Gjorde följande beräkningar.

Förutsättningar
20 grader innomhus temperatur
Hus i Stockholm

Energiförbrukning
Nuvarande vägg ca 46 kw/h per kvadrat och år
+ 95 mm extra isolering 24 kw/h kvadrat/år
+195 mm isolering 16 kw/h kvadrat/år

Så det är bara att räkna efter på hur mycket man betalar för uppvärmning kontra byggkostnad.
Rummet blir ju också mindre ju mer du bygger på invändigt.
Hoppas det gav dig lite klarare info.

MVH
/Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.