Skall tilläggsisolera min gamla bod på tomten som är ca 15 kvm.
Numera är den helt oisolerad.

Hade tänkt att tilläggsisolera utifrån med 45mm horisontellt och 70mm mellan väggreglarna.

Taket har en snickare föreslagit 120mm+45mm men jag tycker det låter jäkligt mycket jämfört med väggarna. Är det någon vits att ha så mycket isolering i taket?

Har tittat lite på isoleringstillverkarnas beräknignsprogram och besparingen sjunker ju långt ifrån proportionellt mot isolertjockleken.

Boden ligger i göteborgsområdet och skall värmas upp till 20 grader vintertid.

Svår fråga: hur mycket isolering är det vettigt att ha egentligen? Hur skulle ni gjort?
 
80% av värmen går uppåt har jag för mig man brukar säga. Du kan inte ha för mycket på vinden. Snickarens förslag är säkert rimliga. Isolering är billigt jämfört med elen (?) du använder för att värma boden.

 
man brukar säga att runt 50 cm på vinden är bra.. mer änn så är svårt/långtid att räkna hem investeringen..

Så.. det är inte alls för mycket det han har föreslagit..

Du kan till och med öka på där utan att skämmas..

Efter som det är en bod som ska ha upp till 20 grader vintertid..skulle jag nog köra minst 20 cm.. helst 30 cm på vinden..

Värma en Bod är ett ont måste, en onödig utgift. Den ska hållas så låg som möjligt.
Väggarna. Varför inte 100 mm? när du ändå håller på..

Visst det kostar mer.. men isoleringen borde du kunna räkna hem på runt 5 år?? sen är det ren vinst.. El osv blir inte billigare utan bara dyrare o dyrare..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.