Köpte ett hus nu i Juni som det är bytt panel på fasaden och i samma veva tilläggsisolerat och bytt fönster, när huset besiktades påpekade besiktningskvinnan att självdraget var dåligt och att det nog kom av att huset blivit för tätt efter isolering och fönsterbyte. Men hur ska jag då åtgärda detta och med vad? Bara sätta in ventiler i alla rum? Pax-fläktar?

Kan inget om detta så är tacksam för svar!

mvh
Jesper
 
Vad är det för uppvärmningssystem i huset?
Behöver det bytas inom snar framtid?

Självdrag funkar så gott som inte alls under sommaren, funkar hyfsat under vår/höst om det eldas "kontinuerligt" i en panna (olja, ved, pellets), vintertid kan det fungera sådär utan att det eldas i någon panna.

Fläktstyrd ventilation finns i flera varianter, F=frånluft, T=tilluft & X=återvinning,
F liten installationskostnad, "stort" undertryck i huset, tilluft genom otätheter och/eller ventiler (som kan ge kalldrag).

FT lite högre installationskostnad, balanserat lågt undertryck i huset, kan ge kalldrag.

FX (ofta FLVP) högre installationskostnad, värmeenergin i frånluften återanvänds.

FTX hög installationskostnad, värmeenergin i frånluften återanvänds, balanserat lågt undertryck i huset.
 
Hej!

Vi har fjärrvärme. Så det byts inte inom den närmsta tiden.
 
Exakt vad du vill satsa på är svårt att säga, det beror bla på hur luften är idag och vilken luftkvalite du vill uppnå.

Jag föreslår att ni bor in er uppåt ett år innan ni bestämmer er.

Vi har ett enplans med källare från -69 med självdrag, oljeeldat från början, föra ägaren bytte till fjärrvärme, vi bodde drygt ett år innan vi bestämde oss för att installera FTX-system. Vi var iväg en vecka över sportlovet, när vi kom hem luktade det unket i hela huset, vi fick vädra tvärdrag i ca 1/2 timme för att det skulle bli "bra" luft.
 
Om budget finns fundera starkt på FTX-system, värt varenda krona och spar lite energi samtidig. Egen erfarenhet.
 
Normalt sätt skall man ha frånluft i fuktiga rum dvs badrum, kök, tvättstuga och till-luft i övriga rum. Lättast är att sätta pax-fläktar som går hela tiden och ökar fläkthastigheten om det är fuktigt och sedan se till att det är till-luft i övriga rum.

Du bör göra något ganska omgående så fuktig luft inte trycks upp på vinden eller liknande. Sedan kan du fundera på om du skall köra med FTX eller liknande.

/N
 
Vem utförde besiktningen? Inte Anticimex hoppas jag.

Självdrag fungerar som sagt dåligt på sommaren så jag är fundersam på hur denna slutsats kunnat dras?

Även om huset skulle vara tätare nu innebär det inte att det är tillräckligt för ftx att fungera. När är huset byggt?
 
Redigerat:
Nej det var inte Anticimex.
Huset är byggt 1963.
Det är 1,5plans med källare. Badrum på markplan tvättstuga i källaren.
 
Hur menar du med "inte tillräckligt tätt" ?
Kan inte en FTX fungera tillräckligt bra även om det inte är 100% tätt?

mexitegel skrev:
Vem utförde besiktningen? Inte Anticimex hoppas jag.

Självdrag fungerar som sagt dåligt på sommaren så jag är fundersam på hur denna slutsats kunnat dras?

Även om huset skulle vara tätare nu innebär det inte att det är tillräckligt för ftx att fungera. När är huset byggt?
 
DSC_0637.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Välj ftx om du har sniglar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.