Vi har ett ställe på Öland, byggt kanske på 40 talet. Liggande timmer, med eternit beklädnad. Under 70 talet tilläggsisolerat och en ytterpanel . Ingen fuktspärr. På insidan tidningar och papp innerväggar. Vi har en svag unken stuglukt, inget man dör av, men skulle vilja ha bort den. Vi har avfuktare i källaren, som för övrigt känns OK. Alla linoleum mattor borta, endast enkelt trägolv framme. Någon som har erfarenhet av detta, vart tar den utåtvandrande fukten vägen, fastnar den bakom eterniten , osäker om det är luftat där, förmodligen inte. Någon som har liknande situation ?
 
...la om ett yttertak för 2 år sedan. Jag klagade redan inom 6 år efter det byggdes på lukt och läckage... min äldre ville inte höra på... nu när jag tagit över huset så fick jag åtgärda felet... jo, det läckte in, rakt in i trossbotten... lukten uppstod när det blev varmt och isoleringen torkade.
Låter som du beskriver ett liknande läge.

Tyvärr var det -mycket- vanligt på 70-talet, dvs från sommaren 1973 och frammåt pga "Olje Krisen" att man gjorde en massa mindre väl genomtänkta tilläggsisoleringar... de fick man göra om på 80-talet... stog "ton vis" i pressen om allt detta "byggfusk" på den tiden. Tydligen har ditt hus inte blivit åtgärdat :(

Mycket jobb, risk för stora kostnader. Ta tag i det medans det fortfarnade är möjligt - du har säkert redan betydande rötskador av vad du beskriver :(...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.