Hej,

Kikar på ett fritidshus jag funderar på att köpa och göra om till ett permanentboende. Man har lagt tjockare isolering under golv samt tak/vind och dragit värmekabel för vattnet, Det som kvarstår är tilläggsisolering på ytterväggar och därefter ny panel. Ytterväggarna + innerväggen är totalt kanske 12cm tjock i nuläget så det kan inte vara mycket isolering som är där idag. Behovet att att tilläggsisolera är ännu viktigare i.o.m att huset ligger i Norrland/mellansverige.

Huset är 52 kvadratmeter och har en inglasad altan. Se bild.

Jag tänkte göra jobbet själv, hittade en video på hur man gör:

Jag har ett par frågor:

*Är detta ett enkelt jobb att utföra själv? Verkar inte så svårt enl. videon.
*Blir det mer problematiskt i.o.m att det är en inglasad altan eller är det rimligt att helt enkelt skippa innanväggen där?
*Vad kostar materialet för ett hus i denna storlek? Jag planerar sätta mig ner och räkna, men kanske något har ett hum och liknande erfarenheter.

Mvh
Jonathan
 
  • Rött fritidshus med inglasad altan och blomkrukor vid ingången, beläget i en grön trädgård med träd i bakgrunden. Husets tak är täckt med bruna takpannor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Hej!

Jag har tilläggsisolerat ett hus själv och vågar väl påstå att det är ett ”enkelt” jobb. Man behöver inte jättemycket verktyg. Jag la pengar på en bra krysslaser och en spikpistol.
I övrigt hade jag vanliga elverktyg och en hammare typ.

Vad det kostar är väl svårt att säga för det beror ju på val av panel, tjocklek på isolering (byta fönster samtidigt) osv. Tips är att gå till ett par större brädgårdar och be om offerter, går faktiskt att pruta mer än man tror!

Jag använde västkustskivor, smidig montering där jag satte skivorna rakt på gamla panelen sedan läkt och ny fasad, ingen Vindpapp behövdes.

https://www.rockwool.com/se/produkt.../produktoversikt/byggisolering/vastkustskiva/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.