20140712_153747.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej!

Varit och krälat runt under ett intressant hus till salu och stötte på det som syns på bilden. Golvet tilläggsisolerades med skum för några år sedan. Firman borrade ca 10 mm stora hål i varje platta (ser ut som någon form av masonit) och sprutade in skum. Man har sedan pluggat hålen med träplugg. Runt varje träplugg i hela grunden finns en "ros" med en diameter på 150-200 mm med vitmögel. Min teori är att skivorna är ytbehandlade och att man förstört denna ytbehandling i och med håltagningen. Huset har stått på samma plats i 25 år och visar i övrigt inga tecken alls på fuktskador i grunden.

Här är en till dålig bild som visar den masonitplatta där man dragit igenom ett ca 100 mm rör från toaletten, och som synes är i princip hela plattan påväxt, varför jag tror att det beror på att plattans spärrskikt är skadat.

20140712_154024.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Marken är oisolerad, finns ingen markduk. Fullgod ventilation finns i grunden, höjd mellan mark och golv ca 75-90 cm. Tyvärr tenderar marken att slutta från lecamurarna inåt mitten av huset, men av det råttkadaver jag hittade att döma är det torrt undertill. Huset ligger högt upp på bergsmark, behöver man borra 100 m för att säkra vattenförsörjningen finns det ju inte mycket problem med markfukt ;)

Vilka åtgärder kan vara lämpliga att vidta, och bör man se till att det påverkar köpesumman om man skulle vilja köpa huset?
 
Kan tillägga att masonitskivorna liksom buktade nedåt från reglarna också, men det kanske blir så när de sprutar skum, för de sprutar väl tills det blir fullt och lite till, och så kanske det sväller i efterhand också för att garanterat fylla ut?
 
Kan svara på frågan själv nu.

Pratade lite med en besiktningsman på telefon idag. Tyvärr kunde han inte besikta huset själv eftersom han hade semester, men vi pratade lite om krypgrunden i alla fall.
Efter att ha beskrivit hur det såg ut fick jag följande rekommendation:

- Det är nästan säkert oljemasonit i botten. Den är monterad rättvänd. Den kan ha blivit skadad i samband med borrningen för isoleringen, men problemet kan även bero på att den buktar utåt hålen.
- Det finns ingen markduk.
- Grunden blev kallare i och med tilläggsisoleringen. Det är det vanliga problemet med sommarkondens. Det kondenserar på masonitskivorna och fukten rinner mot lägsta punkten, d v s de pluggade hålen i mitten av de buktande skivorna och därav utseendet på mögelspridningen.
- Själva möglet är bara att spruta när grundproblemet är löst.

Det här var en "oberoende" kille som jag hört bra om, och han säljer inte prylar vid sidan av som många andra som besiktar hus. Han gav rådet att det räckte med en markduk, total kostnad under tusenlappen. Han sade även att det finns vissa "besiktningsföretag" som bara vill sälja dyra avfuktare och andra mekaniska lösningar, och det ska man undvika så långt det går. Gör de fel förstör de huset, och han hade sett att de har otur när de tänker ibland, både när de besiktar och "åtgärdar". Har en stark aning om att det nog var A*******x han syftade på :)

Kanonsjysst kille, även om jag inte hinner anlita honom före köpet kanske det är värt att vänta med besiktningen till efter köpet eller att helt enkelt låta någon annan besikta för köpet (det verkar bara vara den inte så populära firman på det här forumet som inte har semester just nu) och låta honom titta lite noggrannare på bara t ex grund, våtrum och tak lite senare och förslå förbättringsåtgärder om det behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.