behöver jag byggkov för att tilläggsisolera? Tänkt 45mm.
 
All utvändig förändring av fasaden kräver bygglov. Likaså ändrad användning av en byggnad, exempelvis om du tänker förvandla ett förråd till bostadsrum. Däremot behöver behövs inte bygglov och bygganmälan om du isolerar invändigt.
 
Jag skulle kunna tänka mig att om du gör en tilläggsisolering men inte ändrar fasadens utseende, kan du klara dig ifrån bygglov. Beror nog lite på handläggare och policy i kommunen.
 
Kolla kommunens hemsida vad som gäller eller ring Fastighetskontoret.

Jag behövde inte bygglov för att tilläggsisolera garaget, fick ändra fasadens utseende också om inte "åtgärden inte väsentligt ändrar byggnadens eller området karaktär" Jag böt från putsad vit fasad till rödmålad träpanel men grannens garage är av trä liksom merparten av garagen i området oavsett boningshusets fasad så jag bedömde att det föll inom ramen för att göra utan bygglov.

Inte för att enklare bygglov är nåt problem, jag sökte bygglov för ett förråd 80 cm fr tomtgränsen 1/6 och fick bygglovet dan före midsommarafton. Kostar några kr förstås men i övrigt har Fastighetskontoret varit kanon, beställde utsättning måndag och dom var här onsdag morgon.
 
Okej tack för hjälpen. Kollar med kommunen
 
Jag har inte ens tänkt tanken att vi skulle behöva lämna in ansökan om bygglov inför vår pågående tilläggsisolering, utvändigt med 45mm paroc klimatskiva.

Men så har vi ju iof flyttat ut fönstren och använder samma virkesdimensioner och även typ av läkt som det varit innan renoveringen.

Klart det kommer synas att det är nymålat och bytt, men med tanke på att den gamla panelen var fuktskadad, uppkapad och lappad här och där nästan över hela fasaden så är det ju mer frågan om en renovering än om en förändring av fasaden.

Tycker åtminstone jatt ag resonerat ganska sunt kring detta.
Synpunkter ???
:blushing:

Dessutom finns inga tidigare ritningar över fastigheten att tillgå överhuvudtaget för att jämföra eventuella förändringar mot.

Har försökt få hjälp av tekniska kontoret för att hitta någonting men fastigheten är från 1923 och det står ganska klart att det inte var lika viktigt att dokumentera sitt arbete då som nu.
 
O
Så länge inte husets utseende förändras så borde det vara lugnt, anser jag. För du får måla om i samma kulör utan bygglov....
 
Odjuret skrev:
För du får måla om i samma kulör utan bygglov....
Man får numera även ändra fasadkulör utan bygglov.
Om man väljer en kontroversiell kulör (som inte smälter in i området) kan man dock riskera att någon klagar och att man får måla om till en mindra avvikande kulör.
Därför kan det vara bra att förankra en lite udda kulör hos stadsarkiteten innan man går loss med penseln.
 
Odjuret skrev:
Så länge inte husets utseende förändras så borde det vara lugnt, anser jag.
Huset blir ju 9 cm längre och bredare så egentligen skall det såklart vara bygglov. Frågan är om någon bryr sig när det är så lite.
 
volvo skrev:
Man får numera även ändra fasadkulör utan bygglov.
Om man väljer en kontroversiell kulör (som inte smälter in i området) kan man dock riskera att någon klagar och att man får måla om till en mindra avvikande kulör.
Därför kan det vara bra att förankra en lite udda kulör hos stadsarkiteten innan man går loss med penseln.
Tänk er: Svart med kromade stuprör, vilken tanke

Protte
 
haavard skrev:
Huset blir ju 9 cm längre och bredare så egentligen skall det såklart vara bygglov. Frågan är om någon bryr sig när det är så lite.

Det har du ju iof rätt i, de extra centimetrarna alltså.
Och även i att det med allra största sannolikhet inte är något som någon kommer bry sig om.
:)
 
Allt som inte är en vesäntligt fasadförändring är befriat från krav på bygglov. Fråga kommunen, sådant borde klassas falla inom ramen som allmän information som de har en skyldighet att ge.
 
O
volvo skrev:
Man får numera även ändra fasadkulör utan bygglov.
Om man väljer en kontroversiell kulör (som inte smälter in i området) kan man dock riskera att någon klagar och att man får måla om till en mindra avvikande kulör.
Därför kan det vara bra att förankra en lite udda kulör hos stadsarkiteten innan man går loss med penseln.
Beror inte det på detaljplanen? Den styr ganska mycket...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.