Jag ska nu tillägsisolera vinden och där jag nu har spån ska jag komplettera med
xx antal centimeter med någon form att cellulosa isolering som kommer att isolera i
harmoni med min spån :D

Döm om min förvåning när jag springer på detta dokument just när jag gruvar mig för
jobbet kring luftningen av takfoten. (endast ca 15 graders lutning på taket = trångt långt ute...)

Är det detta som gäller nu ?
http://www.sp.se/sv/units/energy/eti/Documents/Uteluftsvent vindar.pdf
 
Var på väg att tilläggsisolera men sket i det. Verkar funka som det är nu trots byte från olja till fjärrvärme. Har dock reglat upp färdigt så vill jag är det bara spruta på några dm lösull. Blir väl att göra det när jag funderat färdigt hur man ska göra med takfotsventilation. Har ett gammalt hus utan riktigt fuktspärr, bara någon svart pap som har massor med otätade genomföringar.
 
Har samma dilemma. Gammalt hus, begränsad isolering och ingen takfotsventillation. Jag kommer dock att lägga på några dm spån (om jag orkar bära upp det) på befintligt golv. Men jag ser till att det blir luftat vid yttertaket. Sedan blir det ventillationshål i gavelspetsarna samt ett i en skorsten.

Om detta är rätt kan man diskutera. Har själv försökt med kommunens expert men de hänvisar bara till total ombyggnad med plast och mineralull. Samt en takfotsventillation. Väl trångsynt.

Det finns ventiler som man kan sätta i yttertaket men då måste man göra hål i det. Jag vill inte riskera läckage så det blir det inte.
 
Redigerat:
jag tilläggsisolerade 300mm med cellulosa, företaget som gjorde det hävdade att det inte behövdes någon takfotsventilaton, det kan man ju också läsa om lite varstans, att cellulosan klarar sig bra ändå, och här var det välfyllt med spån ända ner i foten innan också... håller ett öga på luftfuktigheten med en väderstation.
tror inte riktigt på att ventilera med iskall uteluft som för med sig fukt in.
 
kvistarn2 skrev:
håller ett öga på luftfuktigheten med en väderstation. tror inte riktigt på att ventilera med iskall uteluft som för med sig fukt in.
Vad har du för värde nu och hur stor "diff" räknar du med?
 
Buuzzz skrev:
Vad har du för värde nu och hur stor "diff" räknar du med?
det har hållt sig mellan 50-80% senaste två åren, mer på vintern då med lägre temperaturer.
dock ska tilläggas att det läcker in lite vid ett fönster samt blir kondens på det som droppar, takrenovering är planerad till sommarn, om det påverkar fuktigheten återstår att se, men lite borde det göra.
 
Redigerat:
Intressant tråd. Samma dilemma. Idag har jag kondens problem på vinden. Har gavel ventilation samt viss takfots ventilation. Dock ligger det gullfiber skivor pålagt över spån. Skivorna är intryckt ända ut i gaveln idag vilket gör att det täpper till ventilation. IDag ligger temp. ca 2 graders diff mellan ute och vind sist jag mätte fukt mäter jag inte just nu men kommer. Har tagit in offert på cellulosa isolering upp på spån. ca 300mm. ca 120m3 yta (pris 13000:- totalt) Tror jag har värmeläckage på vissa ställen där man ser kondens strimma på innertaket på vinden på vissa ställen.
 
Jag erkänner direkt min okunskap i ämnet men vill ändå komma med en brasklapp! Just idag ringde jag och pratade med en person på Woodisol då jag hade en fråga om just cellulosaisolering och luftspalter och liknande.

Jag skall isolera en friggebod (med cellulosa) mot underlagstaket och enligt killen på Woodisol så behövs ingen luftspalt däremellan utan det räcker om det är luftspalt som i mitt fall mellan gavelspetsarna och undertaksbrädorna, sen kan isoleringen ligga kloss an undertaksbrädorna. Dessutom ska man ha ångbroms innanför isoleringen och inte diffusionstät plast, eftersom jag ska ha osb innaför gipsen i både tak och väggar så behöver jag ingen ångbroms heller.
Nu vet jag inte hur relevant det här är just för TS situation men min poäng är att om man använder cellulosa verkar man ställa många "sanningar" om isolering på ända eftersom cellulosan verkar på helt andra sätt än mineralull. Det dokument som TS länkar till talar bara om isolering generellt och specar inte vilket material som avses. Det får mig att tro att man pratar om mineral vilket troligen gör dokumentet rätt irrelevant avseende cellulosaisolering.

Mao, se till att den du får råd av vet om att du tänker använda cellulosa och kolla om personen ifråga vet vad det är för skillnader.
 
Cellulosa isolering binder fukt betydligt bättre än andra typer av isolering.
 
Mattias_Jo1 skrev:
Cellulosa isolering binder fukt betydligt bättre än andra typer av isolering.
Det är väl precis det man läst att cellulosa inte ska göra?
 
Jo cellulosa är hygroskopiskt/fuktöppet, dvs det "andas" fukt och jämnar ut luftfuktigheten. När det är mycket fuktigt tar cellulosan upp fukt, och när det är mindre fukt i luften så avger den. Dvs när det är som fuktigast, och därmed högst risk för kondens och mögel så hjälper cellulosan till och minskar fuktigheten.
 
Buuzzz, blev det någon isolering på vinden?

Mvh
 
spekerök skrev:
Buuzzz, blev det någon isolering på vinden?
Mvh
Inte ännu, alldeles för många tankar och funderingar kring ämnet, har istället renoverat källaren. (som om det skulle finnas mindre att fundera på där :cool:)
Jag ska upp och rensa vinden på getingbon nu i vinter och sedan blir det att föra tankarna tillbaka till isolering av vinden. Problemet är att det är så svårt att isolera vinden då jag endast har 15° lutning på taket...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.