Har ett 2-planshus med full vinda som har 20 cm Gullfiber som isolering ovan ångspärr. Sen är det limmat/spikat/skruvat spånskivegolv genom hela mittengången av vinden, typ 40 kvm. I och med att jag bor i kalla Norrland så har jag funderat på att lösullsisolera vinden, min fundering är då....ska man ta bort spånskivegolvet innan man börjar sprutisolera?
 
S
Jag hade tagit upp golvet, reglat upp 20cm och lagt ut det igen efter sprutningen.
 
Jo, ett förrådsgolv på vindan är inte att förakta!
 
DanielF skrev:
Jag hade tagit upp golvet, reglat upp 20cm och lagt ut det igen efter sprutningen.
Jo, det är väl min tanke med...men är rädd att spånskivorna inte går att få loss hela så det blir att slänga ner dom och upp med nya....och då var min tanke om man skulle skippa att riva ut dom
 
S
TurboTouring skrev:
Jo, det är väl min tanke med...men är rädd att spånskivorna inte går att få loss hela så det blir att slänga ner dom och upp med nya....och då var min tanke om man skulle skippa att riva ut dom
Ta bort skruvarna och bänd försiktigt med kofot. Kan du få upp dem hyfsat hela så kanske du kan använda en hel del av dem trots allt. Det behöver ju inte vara jättesnyggt.
 
DanielF skrev:
Ta bort skruvarna och bänd försiktigt med kofot. Kan du få upp dem hyfsat hela så kanske du kan använda en hel del av dem trots allt. Det behöver ju inte vara jättesnyggt.
Får prova det, drog om lite el på vinden vid köksrenoveringen och dom som monterat huset hade limmat skivorna mot reglarna samt spikat med galvad spik....inte det lättaste att få lös kan jag medge...men ska prova det.
 
S
TurboTouring skrev:
Får prova det, drog om lite el på vinden vid köksrenoveringen och dom som monterat huset hade limmat skivorna mot reglarna samt spikat med galvad spik....inte det lättaste att få lös kan jag medge...men ska prova det.
Lättast kanske blir att banka med en klubba underifrån. Men spik är ju betydligt svårare att få bort än spånskruv. Låter inte lätt...
 
100075.jpg Får bli en sådan kanske, sen om skivorna tar lite stryk gör nog lite...det är ju inte ett salsgolv...
 
Men merarbetet att försöka få bort dom hela verkar ju bara vara bortkastad tid. Dom kommer ju att med största sannolikhet bli trasiga om dom är limmade. Eftersom du har diffplast under bef isolering ser jag ingen anledning till att det rent tekniskt skulle skapa några problem att låta dom ligga kvar och isolera uppe på. Du kan ju regla upp för ett nytt enkelt förvaringsgolv på befintliga golvet om du behöver den ytan.
 
mlkjhr skrev:
Jo, ett förrådsgolv på vindan är inte att förakta!
Jo, det är precis vad det är. Att ha förråd på en vind måste vara en ibland de sämsta idéerna... Jobbigt att bära saker uppåt, oftast trångt och en väldigt stor mögelrisk (om det är kallvind).
 
  • Gilla
danielandersson och 1 till
  • Laddar…
MB77 skrev:
Jo, det är precis vad det är. Att ha förråd på en vind måste vara en ibland de sämsta idéerna... Jobbigt att bära saker uppåt, oftast trångt och en väldigt stor mögelrisk (om det är kallvind).
Ja, det är ju bara att lägga grejerna i något av de andra förrådsutrymmena som vi alla har i överflöd istället... :rolleyes:

Skämt åsido så ska man inte underskatta möjligheten för förvaring på vinden om man har trångt hemma. Ev. mögelproblem beror ju inte på att det står lådor däruppe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.