I samband med att tidigare ägare installerade FTX-ventilation/annan renovering så skadades isoleringen på vinden genom att installatörerna, i brist på besiktningsgång, troligen kröp direkt ovanpå innertaket (gipsskiva...).

Isoleringen är original och består, där den är hel, av pappersklädda mineralullsmattar (glasull) med en tjocklek på uppskattningsvis 15 cm.

Där isoleringen är trasig ligger glasullen blandad med "vindpappen" enl. bild och video.

Nu vill vi förstås återställa detta så att det blir lika "bra" som det var, eller ännu hellre, bättre. Därför så har jag börjat med att bygga en besiktningsgång/brygga för att överhuvudtaget möjliggöra arbetet.

...och nu behöver jag råd om vilket isoleringsalternativ jag ska välja:
  • Lägga ny glassullsmatta med pappersbeläggning direkt ovanpå den "trasiga" isoleringen (ca 95 mm tjock)
  • Lägga på fyllnadsisolering i form av lösull (glasull) direkt ovanpå den "trasiga" isoleringen och därefter lägga luftspärrspapper ovanpå.
  • Ta bort befintlig isolering och isolera om utsatta delar, med vad, hur tjockt?
Jag tänkte försöka göra jobbet själv med hjälp av familj och vänner.

Jag är medveten om att tilläggsisolering av en äldre vind innebär att vinden blir kallare vilket även det medför ökad risk för fuktskador vind-/takkonstruktioner pga. kondens. Däremot så finns det idag inga tecken på att det förekommer eller har förekommit allvarliga problem med kondensbildningar. Jag tänker att vi, tillföljd av FTX:en, har en väl fungerande ventilation som skapar undertryck inomhus samt minskar det allmänna fukttillskottet även ifall vi skulle lägga på lite extra isolering - rätta mig gärna om jag tänker fel.

När vi flyttade in:
Inblick under en träbjälklag med isolering och synliga rörinstallationer i ett hus under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nu (med besiktningsgång):
Vy av en vind med synliga isoleringsmaterial och träbjälkar längs golvbrädorna.

Övrig info som kanske är bra att veta:
  • Enplans radhus
  • Byggår: 1965
  • Grund: Ventilerad krypgrund med fuktspärr
  • Stomme: Blåbetong
  • Tak: Papp
  • Ventilation FTX
 
Nja, de kröp nog inte direkt på isoleringen, gipsskivorna håller inte alls för någon belastning. Troligtvis har de haft något tillfälligt utlaggt, men trots det (eller på grund av det?) rivit sönder isoleringen.
(Hade en brandman som råkade ta ett snedkliv från spången på ett väldigt likvärdigt tak, och gipset sprack direkt.)

Jag har funderat på cellulosa-isolering i lösulls-format på min vind. Du har ju liksom jag problemet med att det är väldigt lågt i tak och därmed bökigt att komma åt längst ut.
Enligt lösulls-blåsaren som jag anlitade för något år sedan till mitt garage så skulle det gå bra att först sätta upp distanser/luftnings-skivor utmed råsponten och sedan mer eller mindre fylla utrymmet under till rimlig tjocklek.
För min del är avståndet mellan den gamla ~15cm isoleringen och råsponten under en decimeter längst ut, så där blir det hela vägen upp.
Enligt installatören som förvisso är partisk är cellulosan så pass fylld med nitrater för brandskydd att det inte är någon risk för mikrobiell påväxt i den eller det den ligger mot. Men han rekommenderade ändå en luftspalt.

Har inte synat hans uppgifter, då det inte känts så nödvändigt tidigare år...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.