Är i färd med att spruta på 30 cm cellulosaisolering på min vind som idag är isolerad med 15 cm sågspån.

Vill precis som idag kunna ha möjlighet till viss förvaring på vinden och inser därmed att jag behöver höja golvet.

Huset är byggt 43 i 1 ½ plan och har någon form av ramverkstakstol.

Takstolarna sitter med drygt c/c 1040, varierar lite.
I mitt huvud tänker jag att jag fäster i nya bjälkar i 45x220 i takstolarna på rätt höjd och sen lägger 23x95 råspont mellan dessa, samt att jag bygger sargar runt skorsten och vindslucka.

Låter det rimligt?
 
45x220 verkar ju rejält tilltaget. Är det så lång spännvidd?

Tänk på att tilläggsisoleringen troligen ger ett förändrat klimat på vinden, som kan påverka vad som går att förvara.
Och ha koll på ventilationen.
 
3 meter är det där det är som längst, så nej, det är nog en aning överdimensionerat. Hur mycket vågar man gå ner i dimension?

Vinden ventileras med en rejäl ventil i varje ände samt att jag har en varm murstock då jag eldar med pellets året runt. Inga fuktproblem i dagsläget alls, det är snustorrt på vinden.
 
Går det att sätta en regel på var sida om takstolen så kan du ju gå ner ganska kraftigt. 45x120 eller 45x145.

Har huset ångspärr?
 
hahalj
Jag gjorde samma övning förra året, med stöd på mitten så räcker råspont 23x95 som nya golvbjälkar om man bara tänker ha lättare förvaring på vinden.
 
Huset har inte ångspärr, bara vindpapp. Därav tanken att fylla på med cellulosaisolering som klarar en viss fuktvandring.

hahalj: Hur gjorde du kring skorsten och vindslucka?
 
hahalj
Runt vindsluckan byggde jag en sarg 10 cm högre än isoleringen. Runt skorstenen går isoleringen ända fram eftersom jag inte har några varma rökgaser där, vedpannan skrotades 2010. Får jag för mig att sätta in nån braskamin i framtiden så är det ju inte svårt att fixa till det då.

Tänkte precis likadant angående fuktvandring. Ångspärrar är no-no.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.