Hej!

Har ett Hultfredshus från 1962 som är i mell eller mindra originalskick. Taket är vidgjort 2011 i övrigt är det mesta orört. Vi tappar väldigt mycket värme uppåt och eldar för kråkorna som man säger. På takstolarna är det skruvar råspånt och tidigare satt tretex undertak. NU efter hans som jag renoverar klär jag väggar med OSB och gips och taket med gips. Huset blir tättare och jag har satt in fönsterventlier. Vinden är i ganska dåligt skick. På flera ställe ligger bara tidningspapper och den isolering som ligger är tillplattad och mest trasig och täcker dåligt. I vissa takstolsfack ligger inget utan bara någon gammal dörr.

Jag tänker så klart tilläggsisolera detta så vi inte tappar så mycket värme och får en bättre ljudisolering mot ljud utifrån. Frågan är dock om jag skall lägga ångspärr eller inte. Och hur mycket skall man göra om befintlig konstruktion. På halva huset är det redan gipsat i taket så en ångspärr får läggas uppifrån. Det är inte aktuellt att dra ner gips och lägga den mellan gips och råspånt vilket vissa rekomenderar. Men fråna är ju även om man skall ha plast? Många säger satt man inte skall börja ändra i fungerande konstruktioner. Att det fungerar idag och inte är några skador beror sålklart på att det inte blir någon kondes. Med mer isolering så öksar risken. Där är idag ingentakfotsvetilering i form av luftspalt. Man ser på fönstret på vinden att det är kondens och besiktningsman har rekomenderat bättre ventliation på vinden. Frågan är hur omfattande man skall göra och påverka konstruktikoner. Tanken var att sätta masonitluftspalt vid takfoten. Montera in ventilationsgaller i gavel vid nock. Och plasta och isolera vinden. Hur tänker ni och är det någon som kan detta på sina fem fingrar?

Finns det rekomenationer på hur mycket isolering man skall lägga på?

Mvh
Magnus Lorentz
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.