Hej

Ska snart inleda ett projekt och tilläggsisolera min ovanvåning. Huset är 1.5 plans med kallvind och självdragen ventilation.
I rummen på övre plan finns små krypluckor ut på sidorna, en typ av ventilationsutrymme skulle jag tro att det är. Där ifrån ser jag att det finns luftspalter som ligger bakom en masonitskiva idag hela vägen upp till vinden.

Min fråga är nu:
Utrymmet som finns på långsidorna av huset bakom dessa krypluckor skulle jag vilja använda som ny rumsyta. Är det ok att ta bort utrymmena, förlänga luftspalterna och tilläggsisolera. Resultatet blir i princip att det blir snedtak ner till golv.

Finns ju många hus idag som är öppna upp till taknocken. Det här borde väll vara ok ?
Är det något speciellt man ska tänka på ?


MVH Alex
 
Redigerat:
Tjenare!

Kommer inom kort utföra en liknande operation så hoppas det ska funka iaf.. Läst på en hel del och frågat byggare med mera och det man ska tänka på är att man ska ha luftspalten (25mm) mot råsponten (taket) för att ha kvar ventilationen samt om det finns befintliga ventilationsgaller vid nock ska man fortsätta använda dessa alt ventilera ut på liknande vis.. Viktigt är att inte lägga isoleringen dikt an emot taket! Annars ska det inte finnas några större hinder!
Du kan ha ett stödben ner från snedtaket som idag bildar väggen du har tänkt att ta bort, men kan vara snyggt att bevara dom och bara låta dom vara mellan tak och golv.. Eller snyggt och snyggt att bevara, bör nog bevara dom med tanke på att dom stadgar upp taket =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.