Har ett 1 1/2-planshus från 1965 som är "tilläggsisolerat" innefrån kattvinden. Hittade ett besiktningsprotokoll från byggåret där köparen klagar på att det är kallt på ovanvåningen, antagligen var det efter detta som tilläggsisoleringen kom till.

Den är utförd på så sätt att inne på kattvindarna så det finns mineralull i pappbalar som är fästa mot väggen. Dessa balar har med åren gått sönder och numera så sitter dom inte som dom ska.

I och med att jag funderar på att tilläggsisolera vinden + kattvindarna så funderar jag på om jag ska byta denna tilläggsisolering:

Mina frågor:
1. Är det nödvändigt egentligen? Det finns ju redan vanlig isolering i form av
ca 100mm mineralull i väggarna och den mesta värmen vandrar väl uppåt? Kattvindarna kommer ju även att fyllas upp med 300 mm lösull närmast väggarna.

2. Om det är bra att ha, vad för sorts produkt ska jag använda? Har kikat på Isovers hemsida utan att hitta något likande.

Vad tycker ni?
 
Jag förstår inte riktigt beskrivningarna.
Den beskrivna konstruktionen brukar utföras antingen som;

Hela taket isoleras och kattvinden hamnar innanför isoleringen. Väggen mellan rum och vind ska inte isoleras.

Taket mot boningsutrymme isoleras och väggarna mot kattvinden isoleras.
 
beskr3oi.jpg


Det är alltså den gamla tilläggsisoleringen, ritad i rött, som jag tagit ner och funderar på om jag ska ersätta. Eller "räcker" 95-100mm insolering i väggen mot sidovinden?

/A
 
Om det bara är isolerat där du har ritat isolering, så är huset/taket ganska dåligt isolerat. En vanlig yttervägg brukar ha 20 cm i dag, men borde ha 40 cm. Så jag skulle ta i rejält om det finns plats.
Reglar, helst korslaggda i olika "skick" och vanlig regelskiva borde göra jobbet.

Lösullen ska ligga på "golvet" på vinden och kattvinden?

Tänk på att du kan få fuktproblem om inte det finns ordentliga fuktspärrar i taken/väggarna.
 
Lösullsisoleringen kommer göra att det blir totalt 450 mm ull på vinden och spån + 300 mm ull på sidovindarna.
Det lutar nog åt att jag kompleterar med 120 mm på väggarna i sidovinden. Lite jobb, men det borde jag få tillbaka.

Fukten hoppas jag löser sig med den FT-vent som har installerats + att jag sätter upp ångspärr allt eftersom jag renoverar....
 
ska du göra något åt snetaket's isolering också ??.. du borde öka det också en hel del..
 
Det blir nog svårt att göra om man inte vill sänka takhöjden på snedtaket. Det är redan idag ganska snålt tilltaget... :(

Funderar ev på att bygga "kassetter" vid väggarna på kattvinden/sidovinden som lösullsfirman kan fylla med lösull.

Tror ni det är bättre?

/A
 
går bra o köra lösull i dina kassetter som du kallar det.. försök få kasserterna vindtäta.. dock inte "plasttäta" du kan köra med uppreglad vindpapp som kassetter..

ha bara koll så att luftspalten som finns blir kvar och mynnar ut utanför väggen..

har själv 95+95 i mina väggar och 95+95+95 i tak/snetak..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.