Vi ska i sommar byta panel på vårat hus och börjar fundera på om vi ska tilläggsisolera när vi ändå river ner gamla panelen.
Det är ett gammalt hus från -39 så isoleringen i dagsläget är inte allt för bra. Är i stort sett en massiv plankvägg(kallas det så?) med någon cm kutterspån. Man har under 80 talet gjort en lite konstig tilläggsisolering som jag inte vet om den är helt korrekt. Där har man rullat ut gullfiber med papp och har därefter klämt fast den med spikläkt 25*48mm. När man nu lagt på panelen så finns ingen luftspalt alls utan isoleringen lägger ända emot panelen.

Jag funderar på 2 alternativ.

1. Behålla gamla isoleringen och lägga på en till spikläkt på den gamla och på så vis få en bättre luftspalt.

2. Riva bort den gamla isoleringen och ersätta med en paroc väskkustskiva 70mm. Det jag blir lite fundersam på då är om detta är ok på ett sånt här gammalt hus som helt saknar diffusionsspärr? Läser jag på paroc:s websida står det att stenullsskivan är av diffusionsöppet material (μ = 1). Det hade inte varit fel att få på lite mer isolering men vet inte om jag ställer till något problem.

Vad är bästa lösningen?

Skickar med en bild där man ser hur det ser ut i dagsläget. Bakom isoleringen ser man gamla orginalpanelen på huset.

Om det har betydelse så har vi ett ganska nytt ftx aggregat monterat i huset så luften bör det inte blir problem med.
 
  • Delvis renoverat hus med isoleringsskivor, träreglar, och en isolermatta som hänger på en stolpe.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.