Vi ska tillägsisolera vårt hus och nu undrar jag lite runt detta. Idag ser väggen ut som följande, Lockpanel-asfaboard-liggande 28/70 regel med isolering-45/120 stolpe med isolering-plastfolie-OSB-Gips. Jag tänkte lägga 45-45 reglar på asfaboarden och tillägsisolera, på med Vindy och ny lockpanel.

1. Blir det någon nackdel med att ha kvar asfaboarden när jag har satt upp Vindyn?

2. Det är ingen luftspalt bakom panelen idag, kan jag göra likadant igen?
 
Luftspalt har alla jag pratat med ang min tilläggsisolering av garaget varit överens om att man ska ha. Så det skulle jag rekommendera att Du har. Den ordnar man med "skräpreglar" 45 x 35 ca som inte kostar mycket och inte tar nåt tid att sätta dit heller, för billigt/enkelt för att låta bli.
 
Jo, det var kanske inte kostnaden utan mer att inte bygga ut väggen mer än nödvändigt för att inte bli så annorlunda mot grannarna (kejehus). Luftspaltfrågan är väl kanske sekundär då det har klarat sig sedan -73 som det är nu. Det kanske är samma sak med vindyn då också, bara att köra på alltså....
 
Ta nåt tunnare som spikregel då, 25 mm luftspalt är bättre än ingen alls. Vindyn bygger ju inget alls men håller isoleringen "fri" från vind=kyla så värmemässigt viktig.
 
Att enbart tilläggsisolera med 45mm, och då behöva byta panel och det arbete det innebär ger ingen total vinst. Behöver du byta panel och då vill tilläggsisolera så är det Ok.
Men vill du minimera påbyggnad kan du ta bort asfaboard (är vindskyddet idag) och regla på 45mm och Vindy sedan en luftspalt, men vet inte hur stor skillnad det blir i isoleringsförbättrimg om asfaboarden tas bort och ersätts med en 45mm isolering.
 
Anledningen till hela projektet är att tidigare ägaren har misslyckats katastrofalt med sin ommålning så vi har valt att byta panelen för att slippa vidare bekymmer med den och passar då på att lägga på en 45 eftersom det är minimalt med pengar i sammanhanget...
 
om man lider av utrymmes brist kan man köpa tex. 13-15mm plywood skivor att strimla ner i 45-50 mm breda remsor att slå på reglarna,
(Detta borde er brädgård klara av att göra åt er)
dessa spricker inte eller så när man spikar på den nya panelen
(se bara till att ha tillräkligt långa spik/skruv)
så dem går igenom plywooden och in i regeln..
Normalt annars är en spikregel på 28x70
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.