Har en sportstuga från slutet av 40-talet. Tillbyggd ett antal gånger men "originaldelen", som idag är ett kök som jag håller på att bygger om, har aldrig fått någon bättre isolering.

Den isolering som ligger där idag är c:a 10 cm trossbotten (råspont på båda sidor) och består av grus och något obestämt plastmaterial som ser ut som frigolit. Man kan sammanfatta det som att man tog vad man hade på den tiden. Således ingen vidare komfort när man vill gå barfota i vinter.

Jag funderar nu på att tilläggsisolera underifrån med c:a 5 cm frigolitplattor, då hela trossbotten kan kommas åt underifrån genom krypgrunden. En av sidorna är helt öppna och det finns c:a 50-70 cm plats att krypa på en slät berggrund.

Är det lämpligt att göra detta? Stänger man in den eventuella fukt och mögel (?) som kan finnas i trossbotten om man lägger på en tättslutande plastisolering underifrån?
Träet ser friskt och fint ut (OBS, min egen lekmannamässiga bedömning) och det finns gott om ventilation till grunden eftersom ena sidan är helt öppen. Huset står också enbart på berg och ingen gammal sjöbotten eller lerjord.

Man är ju lite rädd när man skall göra förändringar som trots allt har fungerat i över 50 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.