Jag planerar att tilläggsisolera trossbotten underifrån, främst för att öka komforten på våra annars väldigt kalla golv.

Grunden är krypgrund dock med en höjd på mellan 70 och 160cm. Botten är gjuten på berg och en krypgrundsavfuktare är installerad. Så ev. problem med sänkt temperatur där nere borde ej vara ett dimensionerande problem. I dagsläget sitter det asfaboard längst underst. Totala ytan som skall täckas är ca 80m2.


Min tanke är att spika någon av följande skivor direkt på befintlig trossbotten. Planer är att tillföra någonstans mellan 80-120mm beroende på val av skiva.

Olika typer:

1: Fasadskiva S80 EPS, Not och spont 100mm kostar ca 120kr/m2

2: Cellplast S80 EPS, 1200x600x100mm kostar ca 75kr/m2

3: Isolerskiva S100 EPS,Vit cellplast för isolering, 2400x1200x100mm kostar ca 100kr/m2


Har även tittat på sk. Västkustskiva men den är dyr och verkar inte finns 100mm tjock.




Är det någon som har några tankar och funderingar eller rent av kanske andra tips på material för detta?
 
Redigerat:
Fasadskivan med not och spont, helt klart. Cellplasten krymper lite med tiden, så du får sätta dubbla lager överlappande om det inte är not och spont. De stora 1200x2400skivorna är riktiga a# att baxa runt och svåra att få upp, hjälpte en granne med sådana under ett 6 kvadrat stort bjälklag och det var fruktansvärt bökigt. Små not och spontskivor klarar man däremot enkelt på egen hand.
 
Skulle också välja den lite dyrare fasadskivan med not och spont dels för att dom garanterat att du inte får en glipa samt att du klarar jobbet själv utan att på psykbryt!

Har du kollat på stenull? Finns fina hårda skivor i diverse dimensioner och tjocklekar
 
Jo dock är det svårt att reda ut vilka mineralullskivor som är stabila nog att spika upp tycker jag.
 
Fasadboard eller västkustskiva är två styva skivor men dock svindyra!

Sen finns det Markskiva från olika tillverkare som är styv, den är brandsäker och tål fukt.

Jag har själv kikat på en skiva som går under namnet skalmursskiva den har hög densitet så den borde vara formfast och den är ruggigt billig om man jämför mot andra hårda skivor
 
Jag tror att det finns för och nackdelar med allt. Fördelen med skivor i xxxxx-ull är att de förmodligen sväljer lite ojämnheter bättre än cellplasten (någon kabel etc etc.)

Där emot är förmodligen en cellplastskiva i lagom format betydligt smidigare att jobba med.

Såg också att Isolerskiva S100 EPS, Falsad vit cellplast för isolering, 1185x585x100mm fanns. 100kr/m2
 
Hej
Jag går i tankar om att tilläggsisolera en trossbotten också. Jag fastnar på tanken att man får dubbla ångspärrar om man har plast på insidan av bjälklaget och sedan sätter dit celplast. Tänker jag fel?
 
Jag har samma undran gällande fukt. Jag har lite påväxt på min och skall behandla med Boracol och mekanisk rengöring innan. Räcker det?

Fick tips om att limma upp skivorna? Är det att rekommendera?

En sista tanke är gällande årstid att göra detta på. jag tänker att nu på vintern är det ju väldigt torrt i luften, kan det vara bra att göra det nu, eller spelar det ingen roll? Rädd för att binda fukt mellan skivor och blindbotten.
 
uhman skrev:
Hej
Jag går i tankar om att tilläggsisolera en trossbotten också. Jag fastnar på tanken att man får dubbla ångspärrar om man har plast på insidan av bjälklaget och sedan sätter dit celplast. Tänker jag fel?
Cellplasten är inte diffusionstät, bara vindtät.
däremot ska man mig veterligen inte ha ångspärr i golv på bjälklag...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.