Hej!
Många trådar på temat isolering... Hittar dock inte riktigt vad jag söker, så jag provar så här.
Vårt hus är byggt 1946, 1 1/2-plansvilla med resvirkesväggar (ett par lager trävirke) med utvändig puts och senare påbyggt med mexisten (fasadsten), utan tilläggsisolering, endast en smal luftspalt mellan puts och mexisten. Tydligen ska detta ge ett U-värde på 0,8-1,3 (då har jag inte räknat med att mexistenen isolerar, men det kanske den gör?), alltså ungefär som våra nya 3-glasfönster. Det vore förstås bra om man kunde sänka U-värdet även för väggarna.
Jag kan inte se att det finns någon möjlighet att tilläggsisolera väggarna utvändigt utan att riva mexistensfasaden (vilket vi inte tänkt göra i nuläget). Men kanske finns möjligheter som jag inte sett?
Invändigt verkar bökigt att tilläggsisolera - eller? Finns det material som inte tar för mycket av rummen?
Eller ska vi nöja oss med att ösa in ekofiber på vinden?

undrar Malin
 
Hej Malinka71!

Jag ska sätta in nya fönster i vårt hus som är en villa på 370kvm. Det är ca 55kvm glas som ska sättas in och jag
har fått offert från flera bl.a TK Gruppen som jag såg att du nämnt i ett inlägg. Tror du det skulle gå bra om jag ringer dig och ställer lite frågor? Då vi ska sätta in 34st stora fönster och det kommer kosta rätt mkt så vill man ju gärna kolla upp företaget. Mvh Micke vänligen maila till judomicke@hotmail.com så ringer jag upp då jag är på utlandstjänstgöring för FN just nu. Mvh Micke
 
Börja med isolering av vinden och se vad det gör. Förresten så är mexitegel en typ av "tilläggsisolering" som gjordes med statligt bidrag på 1970-talet! Villaägare såg ett smart sätt att då få en på den tiden modern fasad till lägre kostnad och brydde sig knappast om den minimala besparing som teglet gjorde på energiförbrukningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.