Har funderat på att tilläggs isolera taket på övervåningen inifrån, 45*45 regel och 50mm isolering! på kallvinden har vi bara spån och kutterspån samt under det en vindskyddspapp!
Kan man göra som jag tänkt eller blir risken för fuktproblem på vinden stor? tänkte även isolera snedtaket ? Någon som har erfarenhet av detta och vet om det ger något?
Mvh Jimmy
 
Är det inte enklare & billigare att isolera på kutterspånet? eller är det för litet utrymme?

Risken för din vind är nog omöjlig att svara på med 50mm eller 45mm (menar du väll?) isolering extra är det nog ingen större fara med.

Hur väl fungerar din innomhusventilation? fungerar den bra så minskar risken för fukt skador på din vind.
 
Per-Erik, jag bara undrar, vad har du för bakgrund? Jobbar du med isolering? Du svarar på väldigt många frågor om isolering men oftast låter det som väldigt osäkra förslag.
Det är väldigt många:
"Det funkar väl..."
"... är nog ingen större fara..."

Ta inte illa upp, jag är bara osäker på hur jag ska tolka alla dina svar.
 
Redigerat:
Jag har bytt ut en stor del av kutterspånet i mellanbjälklaget när jag la golvvärme och det överblivna spånet slängde jag upp på vinden, inte nog med att det var liggställning däruppe (tur man inte har cellskräck haha) spånet var blandat med kalk vilket gjorde att jag inte såg ett skit av vad jag gjorde, därför tänkte jag att det skulle bli bättre om jag isolerade inifrån, har åxxå för mej att spånet absorberar och släpper fukt på ett bra sätt, vanlig isolering ovanpå det kanske kan rubba fukt balansen på kallvinden?
om jag nu skulle isolera invändigt, ska jag då ha fuktspärren direkt ovan innertaket?
Mvh Jimmy
 
hheheh skrev:
Per-Erik, jag bara undrar, vad har du för bakgrund? Jobbar du med isolering? Du svarar på väldigt många frågor om isolering men oftast låter det som väldigt osäkra förslag.
Det är väldigt många:
"Det funkar väl..."
"... är nog ingen större fara..."

Ta inte illa upp, jag är bara osäker på hur jag ska tolka alla dina svar.
Nää.. jag jobbar inte med Isolering, inte innom bygg överhuvudtaget.
Jag är som många andra en glad amatör. Dock har jag läst på en hel del just när det gäller isolering, så med lite tur kan jag mera änn normal svensken. :)

Folk vill ofta ha svar svart eller vitt. I många fall så är det ganska osäkert, efter som man inte själv har sett hur det ser ut eller kanske vet vart i landet det handlar om. Då kan man inte få något riktigt garanterat svar i Svart eller vitt.
De trådarna får heller oftast inte så mycket svar. Om de får några överhuvudtaget.

Jag vill helst inte att frågor ska bli obesvarade, och försöker där efter att ge ett lite mera osäkert svar vilket brukar resultera i att flera användare lägger sig i och vips så har vi fått i gång en diskution. Alla vill ju rätta Moderatorn framför allt när han har jätte fel :p

Ett osäkert svar bör ju ge det intrycket att frågeställaren är på tunn is. Framför allt när han heller inte får så mycket svar. En fördjupning i konstruktionen eller kanske att hitta rätt Byggare, eller ta ett tunnare lager isolering kanske är säkrare då.
 
jippen skrev:
Jag har bytt ut en stor del av kutterspånet i mellanbjälklaget när jag la golvvärme och det överblivna spånet slängde jag upp på vinden, inte nog med att det var liggställning däruppe (tur man inte har cellskräck haha) spånet var blandat med kalk vilket gjorde att jag inte såg ett skit av vad jag gjorde, därför tänkte jag att det skulle bli bättre om jag isolerade inifrån, har åxxå för mej att spånet absorberar och släpper fukt på ett bra sätt, vanlig isolering ovanpå det kanske kan rubba fukt balansen på kallvinden?
om jag nu skulle isolera invändigt, ska jag då ha fuktspärren direkt ovan innertaket?
Mvh Jimmy
Okej. Det låter vettigt det du säger.

fuktspärren ska du ha på den varma sidan, dvs direkt ovan innertakt.
Alltså Innertak-Fuktspärr-isolering-plank (antar jag)-kutterspån/takbjälkar.

Alternativet är att du har fuktspärren 1/3:e del in i isoleringen sett i från den varma sidan. Det kan vara lite knepigare att räkna ut vart 1/3:e del är någonstanns i detta fallet.
 
Haha.. ja, kan bli lite knivigt att veta vart en tredjedels gränsen går! kör på direkt ovan innertaket då..
Tack svaret :D
Mvh Jimmy
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.