Hej,

jag vill tilläggsisolera min fasad med 95mm. Det blir stående lockpanel. När det gäller regelverket har jag hittat två olika sätt på nätet:
Skogsindustrin skriver i sin broschyr att man ska ha liggande regel (och liggande spikläkt på reglerna). Träguiden skriver på sin hemsida att man ska ha stående regel och liggande spikläkt.
Spelar det nån roll hur man gör??!!

Hälsningar

Jens
 
Har du stående panel känns det ju lämpligt med liggande läkt att spika den i.
 
Liggande spikläkt blir det ju i alla fall- Frågan är bara om det ska vara liggande eller stående regel .
 
Kanske jag som är dum, men jag trodde att reglar och spikläkt måste vara på olika håll: stående läkt - liggande regel, liggande läkt - stående regel? Och vilketdera man väljer beror ju på panelen, regeln åt samma håll som panelen och läkten på tvärs.
 
Ja, det tänkte jag också. Regel och läkt ska vara korslagda. Men om man tittar på byggbeskrivningar.se då ser man det här:

regelverket.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om man tittar på traguiden.se så ser man det här:
regelverket-2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad är rätt...eller spelar det ingen roll?
 
Det spelar nog inte så stor roll.

Beror ju mycket på vad man hittar att skruva de nya regelverket i i den gamla väggen.
Sätts de nya reglarna stående gäller det att hitta de gamla stående reglarna att skruva i.
För att bara skruva i den gamla panelen är väl inte att rekommendera?

Men en annan tanke: Hur är det att sätta upp 95 mm reglar utanpå fasaden?

Skulle inte 2 x 45 mm kunna vara mer lättmonterat, och ge bättre effekt.

Du vet det här med köldbryggor och så'nt.
 
2x45mm: Ja, du kan ha rätt att det är bättre pga mindre sköldbryggor. Men det är ju också mer arbetsmoment än att ta bara 95mm och det kostar lite mer.
 
Man kan ha en stående eller liggande 45*95 och utanpå den ett tunnt virke tex 45*15 så man får en luftspalt. Skulle jag isolera skulle jag välja västkust skiva 70mm lär motsvara 95 mm vanlig isolering.
 
Hur fäster man bäst 45x95 i befintlig stomme? Massa vinkeljärn?
45x45 kan man ju skruva/spika rekt genom.
 
Redigerat:
Ja har tilläggsisolerat med 45x70 och jag skruvade den direkt på gammla ytterpanelen, 8av10 reglar sitter endast i panelen och det sitter som berget. Dock är det ju inte så lämpligt att låta befintliga panelen vara kvar om man har en luftspalt.
 
Nissepisse skrev:
Hur fäster man bäst 45x95 i befintlig stomme? Massa vinkeljärn?
45x45 kan man ju skruva/spika rekt genom.
Håller just nu på att tilläggsisolera med 45x70 på högkant (liggande regel) och skruvar med 6x140mm skruv.

Sen kommer läkt 10x48 som blir en liten luftspalt

En granne körde samma fast med 45x95 regel.
 
Jag satte 45x95 liggande utanpå de stående 45x95 som fanns sedan tidigare. Det gav minst köldbryggor. Fungerar utmärkt med spikläkten liggande utanpå reglarna.
 
Minst köldbrygga får man med västkustskiva då har man ingen köldbrygga alls.
 
smurfen72 skrev:
Minst köldbrygga får man med västkustskiva då har man ingen köldbrygga alls.
Absolut. I mitt fall var det minst i jämförelse stående/liggande regelverk.
 
sukke2k skrev:
Dock är det ju inte så lämpligt att låta befintliga panelen vara kvar om man har en luftspalt.
Det här får du nog förklara närmare! Tar för givet att alla som tilläggsisolerar sätter igen den befintliga öppningen för luftningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.