Jag antar att det finns någon i gruppen som är expert på isolering så därför har jag en fråga enligt rubriken. Blir det någon energibesparing om jag lägger ett extra lock av cellplastskivor på mitt spabad? Jag har original tak som medföljer badet men jag tänker om det inför vintern och höga elpriser kan var lönsamt att ha ett extra tak av cellplast direkt på det befintliga. Jag avser att kunna använda badet även i vinter så jag tänker om jag gör det extra tak likt originalet utan att klä det med galon som originalet är men ha det tvådelat så att jag får vika undan två tak vid bad. Idag viker jag upp det befintliga åt det håll där bilden är tagen ifrån och där finns plats för ett tak till om jag kan göra det av 100 mm tjock cellplast. Det kan tilläggas att det är helt utomhus så inget tak över platsen.
Spabad med svart lock på en trädäck med våta ytor och växtlighet i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skaffa foam folie, den jag har är 5 mm tjock och flyter på vattenytan, men det lär finnas tjockare.
Dom som monterar pooler använde den bakom linern som isolering och för att liner inte skall skadas
Min folie är så effektivt att öppnar jag locket på vintern med stjärnklart väder så fryser vatten som ligger på folien till is samtidigt är det 39°C på undersidan av folie.
Jag håller 39° året runt utom mitt på sommaren.
5 mm tjock foam folie som flyter på poolvatten med termometer som visar temperaturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

5 mm tjock blå foam folie delvis flytande på en poolyta med uppvecklade hörn och ett halvöppet lock vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
[QUOTE="Leif i Skåne,
Vart köpte du foam folien?
 
Fick den gratis från en butik/ firma som säljer och monterar stora pooler.
Men första gången fick jag betala en 50:- lapp men den blev inte så bra, för liten med glipor. Nu har jag 40 cm omlott.
 
  • Gilla
Mathias Wiklund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.