Hej!

Vi ska tilläggsisolera vårt "rappade" hus från 40-talet och i samband med detta byta fasaden till trä (22x120 Panel med hattprofilerad lockläkt 22x45)

Har fått rekommendationen att först knacka ner putsen och sedan lägga isoleringen, reglarna och sedan nya fasaden men skulle helst vilja slippa detta eftersom det blir sådant merjobb + mycket att forsla bort och slänga. Då har jag hört mig för och fått tipset att lägga vindskydd mot putsen och lägga isoleringen så tätt som möjligt mot putsen.

Vad är riskerna med att inte knacka ner putsen?
Och om den ska knackas ner- hur mycket jobb är det? Fixar man det själv/vilka verktyg behövs?
 
  • Gilla
patrik_bjorklund
  • Laddar…
Välkommen.

Detta jobb har jag exakt gjort och vi gjorde enligt följande:
Slog på 45x45 reglar direkt på putsen, mellan reglarna isolering och ovanpå satte vi vindpapp. Ytterst stående panel med hattläkt som lock.

Varför? Jo vi ville inte flytta ut fönstrena och tjockare hade blivit som skottgluggar där fönstret sitter. Klar är ju att yterligare 45mm regling i kors hade varit bättre ur värmesynpunkt, men vårt främsta argument var att huset fortfarande skulle vara snyggt. Funkade kanon att dra långa spik rakt igenom putsen in i plankväggen.

Att knacka ner putsen är overkill, men vill du kunna isolera tjockare så är det ju en idé. Frågan är vad du har under, hönsnät och vassmattor gissar jag. med jobb än du tror, putsen sitter rätt bra i hönsnätet. Dessutom så har du ju en luftspalt innanför som försvinner.
 
  • Gilla
Barketorp
  • Laddar…
Tack "Havsutsikt"!

Vi ska byta alla fönster i samma veva och vill gärna ha djupa fönsterbrädor, så det gör oss ingenting att väggen blir tjock. Vi tänker nog isolera 70mm stående+ 45mm liggande.

Skönt att höra att Ni gjort likadant och ja, bakom putsen är nät och rejäla plank vilket också bör göra att man kan fästa reglarna väl.

Är det för att det blir för tjockt som man rekommenderar att slå bort putsen eller är det för att det finns risk för att man binder in fukt?

Tack igen!
 
Snarare fukt problemet, men jag undrar hur mycket det spelar in egentligen. Skulle vara för att det isåfall skulle fungera som ett diffusionstätskikt och att diffusionspunkten i väggen flyttas utåt. Men helt tätt är ju inte en sådan vägg, den andas ju så tveksam till att det är problem med att låta sitta kvar.
Dessutom så blit det lite konstigt vid anslutningen mot grunden, våran vägg var i liv med grunden, knackar man bort putsen så får grunden en sargad yta uppåt inne i väggen.
 
Jag planerar exakt samma typ av arbete nu till sommaren.
Själv tänkte jag isolera med 70mm spontad cellplast direkt mot putsen.
Cellplasten hålls på plats av glespanel/spikläkt som är skruvad rakt genom cellplast och puts.
På läkten spikar jag sedan stående panel.

Fördelarna med cellplast jämfört med vanlig ull är att jag slipper köldbryggorna som reglar rakt mot putsen innebär och dessutom slipper jag använda vindpapp.
 
Gabbe1 skrev:
Jag planerar exakt samma typ av arbete nu till sommaren.
Själv tänkte jag isolera med 70mm spontad cellplast direkt mot putsen.
Cellplasten hålls på plats av glespanel/spikläkt som är skruvad rakt genom cellplast och puts.
På läkten spikar jag sedan stående panel.

Fördelarna med cellplast jämfört med vanlig ull är att jag slipper köldbryggorna som reglar rakt mot putsen innebär och dessutom slipper jag använda vindpapp.
På detta sätt gjorde en granne, väldigt smidigt. Det jag är lite frågande inför denna konstuktion är brandrisken, cellplast brinner ju utav h......te om det tar eld. Men det är kanske jag som är lite nojig.
 
För guds skull sätt luftspalt mellan isolering och befintligt, annars kommer mögel frodas emellan det. 10 mm räcker, bara luft kommer in, annars kommer svampen frodas i väggarna.
 
DanielMurare skrev:
För guds skull sätt luftspalt mellan isolering och befintligt, annars kommer mögel frodas emellan det. 10 mm räcker, bara luft kommer in, annars kommer svampen frodas i väggarna.
Vart skulle det mögla menar du?
Mellan puts och cellplast, inget av dessa material är benägna att mögla?

Det är möjligen inte så att du tänker på det klassiska problemet med putsad cellplast direkt på trästome com är känt för att mögla ofta om det inte finns luftspalt?
 
  • Gilla
Micke & Lina Wennborn
  • Laddar…
Jag gjorde samma sak förra året. Jag reglade upp med 45x45 reglar med 600cc och isolerade med stenull direkt mot putsen (vi fick sätta en herrans massa vinkeljärn för att få fasaden rak). Vi tog bort den lösa pusten och primade allt.

Utanpå detta använda vi västkustskiva, det är kombinerad vidskiva och isolering som sätts hel med speicalla klossar för att få bort köldbryggorna. Tänk på att vara SUPERNOGA med att få det helt vindtätt. Hos oss slarvade hantverkarna och när det blåser från ett visst håll så går tempen ner med 5 grader... Nu skall de komma hit efter jul och göra om vissa saker.
 
Nyfiken på hur era väggar mår nu några år senare. Har precis köpt ett rapat hus som är klätt med panel. Panelen är helt murken så behöver klä om hela huset. Frågan blir då tilläggsisolera hur o hur mkt energi sparar man på att göra det. Och göra rätt!
Tar tacksamt emot alla tips.
 
  • Gilla
Mikeie
  • Laddar…
Är intresserad hur man kan göra i dagsläget. Har putsfasad som inte går att göra något åt. Funderar på att klä huset med träpanel på putsen. Någon som har bra tips. Är tacksam för alla svar.
 
A Adam. Adam skrev:
Är intresserad hur man kan göra i dagsläget. Har putsfasad som inte går att göra något åt. Funderar på att klä huset med träpanel på putsen. Någon som har bra tips. Är tacksam för alla svar.
Hallå Adam!

undrar hur gick det för dig med att klä om huset?
 
Hej,
Hur har det gått för dig? Satt någon gång panel?

min puts och vägg ser ut så här. vad tror du och ni andra? Förslag?


A Adam. Adam skrev:
Är intresserad hur man kan göra i dagsläget. Har putsfasad som inte går att göra något åt. Funderar på att klä huset med träpanel på putsen. Någon som har bra tips. Är tacksam för alla svar.
 
  • Närbild av skadad puts och vägg med synliga kablar och träspån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad puts och exponerad träpanel med brutna bitar vid en väggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Hur gjorde du?

QUOTE="Maarits, post: 3627630, member: 221338"]Nyfiken på hur era väggar mår nu några år senare. Har precis köpt ett rapat hus som är klätt med panel. Panelen är helt murken så behöver klä om hela huset. Frågan blir då tilläggsisolera hur o hur mkt energi sparar man på att göra det. Och göra rätt!
Tar tacksamt emot alla tips.[/QUOTE]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.