Hej,

det är dax för sommarens husprojekt snart, kommer att lägga på träpanel och tilläggsisolera min putsade fasad. Det kommer att bli stående träpanel med läckt och min tanke är att lägga 10mm cellplast som isolering. Att jag valt 10mm beror på att jag har en övervåning att ta hänsyn till, kan helt enkelt inte bygga ut undervåningen mer än så. Så, nu till mina frågor. Kan jag regla upp med liggande spikreglar direkt på den putsade fasaden och lägga cellplasten mellan reglarna direkt mot fasaden? Är det något jag behöver tänka på när jag gör så? Behöver jag någon vinpapp eller vindskyddsfolie mellan eller räcker det så?

Tanken är att använda 23x36mm reglar vilket ger en luftspalt mellan trä och cellplast på 13mm, räcker det? behöver jag mer eller kan jag ha mindre luftspalt?

PS. fasaden kommer att målas med faluvapen slamfärg.
 
C
Inte för att vara sån, men 10mm cellplast? Är det lönt ens?
 
Nä, den kan man lika gärna skippa.
 
nej, det är inte mycket jag vet. det primära är dock inte isoleringen utan det estetiska, att få en hel träfasad då pusten är så ful. dessutom så är fasaden byggd i stående betongblock där det drar in mellan fogarna på vintern så det är mycket för att få täta däremellan också. Men om ni bortser från isoleringens tjocklek, vad säger ni om konstruktionen?
 
Jag hade satt vindpapp och sen reglat upp på den, skippat cellplasten och fått en bättre luftspalt.
 
ok, har tänkt i dom banorna också.

vindpapp eller vindskyddsplast? spelar det någon roll? Vad kan en vindpapp eller plast direkt mot den putsade fasaden ha för inverkan på fuktproblem etc?
 
Om du ändå vill ha cepplast så tycker jag att du ska ska sätta spikläkten utanpå cellplasten.
Så gör jag just nu när jag byter fasad, dock använder jag 70mm cellplast.
 
Men vad är egentligen en lagom dimension på luftspalten och vad bör man inte gå under för att få en bra ventilation bakom panelen? Är det någon skillnad för mig som kommer att måla huset med en slamfärg jämfört med om man målar med en täckande plastfärg? Slamfärgen gör väl att trät andas medan en panel målad med plastfärg borde vara beroende av att kunna luftas av ordentligt bakom panel i och med att den inte kan andas utåt? eller tänker jag fel?
 
är det för övrigt någon som hört något om Termisols spaceline? Ska tydligen vara en väldigt effektiv "isolerduk" som bara är 10mm tjock. Vet någon något om pris på den?
 
Det beror på vad du har för dimensioner på panelen också. Ska du t.ex. ha någon smal form av lock (30-45mm eller vad dom brukar vara), så bör du definitivt ha stående läkt först för luften, sedan de liggande läkten. Men ska du ha >95mm så får du tillräcklig luftspalt med enbart liggande läkt.
 
Hej
Är någon som vet hur mycket det blir kostnader att isolera träfasad ca 200 kvm Fasadputssystem Iso Fin material och hela arbete
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.