Hej första frågan på forumet..

Vi hållerpå och färdigställer ett husbygge i Åre som stått still sen 86 då förra ägaren reste stomen men tröttnade..

Huset är på 50m2 i souterreng och på 30cm tjock platta med troligen 50mm cellplast isolering, väggarna i souterrengen är av lecablock.

Vår plan är denna: tilläggsisolera med 100mm frigolit mot plattan, vägg och på det gjuta 50mm med golvvärme i.
Första frågan är då ska där även vara en platonmatta ed under det hela för fuktavledning från plattan? den är mkt väldrenerad med gummigranulat och grovt grus. Tomten lutar väldigt mkt så inte mkt som kan stanna kvar nånstans.
Vi tänker antingen ha klinkers eller bara polera betongen.

Nästa fråga är ang väggarna som är isolerade invändigt med 50mm oljedränkt wellpapp sedan oljehärdad masonit och där på 45mm reglar min förmodan är att tanken var att det ska isoleras med ytterligare 45mm glas/stenull och sen innervägg men ska där inte vara någn diffspärr nånstans? eller vill man inte ha det innanför en 250mm lecavägg?
 
Mikael_L
Först och främst, är det verkligen 30 cm platta! :eek:
Egil skrev:
Huset är på 50m2 i souterreng och på 30cm tjock platta med troligen 50mm cellplast isolering, väggarna i souterrengen är av lecablock.
Den vanligaste plattan är 10cm, och det är antagligen nästan alltid rejält överdimensionerat om man endast ser till hållfasthet.
 
Jajjomen har borrat hål på tre ställen och 30cm har det vart där. men kan ana att de gör rätt grova plattor här uppe då många plattor spricker då det är mkt lerjord på sluttningarna som flyttar på sig lite här verkar det dock va mer normal jord.

Så jag bävar ltie för mitt andra projekt som är att lägga ner lite nya avloppsrör men den funderingen ska jag jusst skrivapå vvsforumet.

kan även tillägga att orsaken till att jag tror där är 50mm isolering där nu är att det dels i kantbalkarna är 50mm som syns vid dörröppningarna dels så fans det rätt många 50mm ecoprimskivor i huset , dock fick jag inte me nått sånt upp när jag borrade så inte alls säker.

*stavfelsnisse..
 
Mikael_L
Hmmm, jag har hoppats att någon annan ville ta tag i att ge några rekomendationer till dig, men här var det tyst som graven. :rolleyes:

Har du möjlighet att höja innergolvet en del så finns det säkert någon bra väg att gå.

Det jag just nu funderar över är främst fuktproblematiken.
Det idag "rätta" tänket för platta på mark resp sutteräng är att isolera utanför betongen/LECAn för att hålla denna varm och fuktfri.

Marken runt källaren kan man ofta utgå ifrån att den har 100% rH, om det inte till och med är ännu värre, att man har (grund)vatten stående mot muren. Vill man klä in innerväggarna måste man se till att det inte blir för högt rH där.

Så utifrån och in så borde du ha:
1. Nåt som stoppar större mängder vatten = Dränerande lager + slang
2. Eventuellt ett vatten/diffusionstätt lager
3. Isolering
4. Grundmur/platta

Sen bör insidan vara OK att belägga med ytskikt (som dock inte får vara isolerande i någon större grad, då det är utsidans isolering som MÅSTE få göra jobbet.

Med denna konstruktion kommer det fortfarande vara 100% rH och marktemperatur på isoleringens utsida, men det blir succesivt varmare inåt huset vilket medför att rH sjunker (det är alltså exakt samma mängd vatten per volymenhet luft, men varmare luft bär mer vatten = rH sjunker = mögelrisken sjunker).

I ditt hus går ju detta inte att göra om, så jag antar att man borde betrakta den befintliga plattan och väggarna som jord i den här fuktmodellen.

Om du har försäkrat dig om ordentlig dränering runt källarmuren och under plattan (dvs att det med säkerhet inte står vatten ansamlat mot grunden någonstans), så antar jag att 100-200 isolering innanför väggarna innan någon som helst organsikt material kommer på plats borde garantera dig från problem. Problemet med 100 mm cellplast kanske snarast är att det blir ganska dyr uppvärmning istället.

Diffspärr och andra täta material som täta färger bl.a. tror jag att du bör hålla dig ifrån, bättre låta den fukt som trots allt kommer in komma ut på något kontrollerat vis.

Ja, det här var mina tankar och funderingar, om jag själv inte kunnat fråga någon annan, skulle jag tänkt och gjort ungefär så här.
Jag vet alltså inte så mycket om underjordskonstruktioner, jag har mest läst in mig på vad som gäller för platta på mark.

Andra åsikter är välkomna! ;)

Och välkommen till forumet, förresten.
 
Tackar!

Hmm tja.. Vad det gäller väggisoleringen så är där ju redan organisk isolering i form av 50mm wellpapp, regelverket av tryckt virke.
Sen så är bara en av väggarna mot mark resten kan betraktas som vanlig fristående grund. Den vägg som vetter mot mark är täckt av platonmatta ca200mm gummigranulat och 100mm dräneringsrör i boten så det får väll ses som helt ok?

Cellplast för plattan har vi redan köpt billigt men mer än 100mm får vi inte platts med då takhöjden ändå blir rätt låg 218cm vilket är samma som på övervåningen så det e tur man inte är så lång.
en jobbig metod vore förståss att bila ner 20cm och lägga 300mm cellplast men det låter som ett rätt jobbigt projekt.. dessutom kommer jag ju ändå inte få så särksillt mkt bättre flankisolering på det viset då kantbalkarna ändå bra har sina 50mm isolering mitt i sig desstm är där garanterat massa armeringsgärn på nån okänd nivå som kommer sätta stopp för bilandet.
Tror du/ni man ska ha en platonmatta under cellplasten ? oavsett om jag bilar eller inte
 
Hej Egil

Dina funderingar ligger nära en fråga som som jag ställde i "Värme Allmänt" Jag har också dåligt isolerat under plattan (10cm mineralull ) och funderade på installera golvvärme i samband med att jag installerar värmepump.

Det jag komit fram till är att Villa Varm har en lösning som liknar det du skissar på:

Deras uppbyggnad verkar vara från mark och uppåt.
MarkIsolering + platta + platon + Cellplast 50mm + spårad cellplast 50mm + Golvspån/parkett

villa varm villor bygga hus småhus trähus husbyggsats hustillverkare

Jag hittade inte vilken tjocklek på markisoleringen de rekomenderar men vill minnas att det var förhållandevis lite.

Själv tvekar jag pga att jag har ca 10 dörrar som i så fall måste lyfas 12cm uppåt, samt det faktum att jag har ett fungerade radiator system.

/Håkan
 
Mikael_L
Egil skrev:
Tackar!

Hmm tja.. Vad det gäller väggisoleringen så är där ju redan organisk isolering i form av 50mm wellpapp, regelverket av tryckt virke.
Tryckt virke rekomenderas inte.
Det kan ge otrevlig lukt (och ohälsosamma ämnen?)
En kompis till mig, med 70-talshus som har hela syllen med tryckt virke, måste byta all syll nu. Lukten sätter sig i alla textilier osv. Ett drygt och dyrt arbete! :(
 
Hmm så du rekomenderar plåtreglar istället? De har ju så eländigt dålig bärighet :/

Nu har jag dock bilat lite i plattan för att flytta ett avlopp som låg lite knas och då insåg jag att där faktiskt bara var 10cm platta och jag har bara tolkat hårdpackad mackadam som betong när jag borrade klart udda. där var dock ingen isolering alls :/
Då kommer här min nya fundering vad gillar grunden om jag bilar bort hela plattan tilläggsisolerar 30cm nedåt och gjuter ny. Käns som att plattan är en del av den bärande konstruktionen så käns lite sådär att ta bort den ens tillfälligt. Visserligen är där saftiga kantbalkar och mittbalk på ca 25x40cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.