Behöver råd angående hur jag skall isolera mitt plankhus från 1936 som ligger i lite blåsiga Göteborg. Uppvärmning är radiatorer med fjärrvärme, ca 1kr/kwh. Just nu har konstruktionen från utsidan till insidan följande: Plåt, frigolit 5cm, vindpapp, plank 10cm.
Jag skall nu regla, dra el och fiber.
Mitt nuvarande förslag är att sätta diffussionsöppen ångspärr på planket, regla med 70mm, och fylla i med något biologiskt material, tex lin. I detta låter jag el och fiber dras. Sedan på med gips.

Låter planen vettig? Är ångspärr rätt val? Borde jag isolera mer tex 95mm. Eller ska jag skippa isolering helt och bara köra ångspärr, dra kablar med minimal regling o på med gips?
 
Ta du och isolera med 70mm och sätt en ångbroms (INTE ångspärr) som är diffusionsöppen så blir det säkert bra ska du se. Det kan säkert gå med 95mm också, ett gammalt plankhus lär ändå vara så dragigt att det inte är någon risk för kondens inne i isoleringen.

Jag har använt iCell isolerskivor innan och är mycket nöjd. Isoleringsbutiken.se ligger bra till i pris på dem och deras lager ligger i Borås, så det blir nog inte så fasligt dyr frakt för dig.
 
  • Gilla
Rasmus Edvardsson
  • Laddar…
Tack för svar. Ja skulle stå ångbroms där :) skall kika in den butiken. Hur var iCell att arbeta med? Helt ok?
 
iCell var prima att jobba med. Det är mycket styvare/kompaktare än vanlig glasull så på det sättet lättare att hantera och formskära bitar (det är ju gärna lite ojämnt i gamla hus). Med en billig isoleringskniv från Byggmax satte jag raka och fina snitt tvärs hela skvior, gäller bara att låta eggen jobba och inte trycka på. Små bitar är lätta att riva till. Det dammar lite, så ha andningsskydd på dig.
 
  • Gilla
Rasmus Edvardsson
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
iCell var prima att jobba med. Det är mycket styvare/kompaktare än vanlig glasull så på det sättet lättare att hantera och formskära bitar (det är ju gärna lite ojämnt i gamla hus). Med en billig isoleringskniv från Byggmax satte jag raka och fina snitt tvärs hela skvior, gäller bara att låta eggen jobba och inte trycka på. Små bitar är lätta att riva till. Det dammar lite, så ha andningsskydd på dig.
Ringde tillverkaren av Icell. Magnesiumhydroxid är flammskyddsmedlet i deras skivor. Kort o gott ett bra materialval om man har barn hemma. Tack för rådet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.