Vi har ett 1-plans hus med källare byggt 1971. Huset har ganska höga uppvärmningskostnader och det blir olidligt varmt inomhus på somrarna när solen ligger på hela dagen. Vi antar att detta kan ha att göra med att isoleringen av vindsbjälklaget (heter det så?) är dålig. Det enda som finns nu är tunna isolerskivor, ca 70 mm tjocka.

Vi funderar på om det lönar sig att lägga på mer isolering, inte enbart för att minska uppvärmningskostnaderna men även för att få ett behagligare inomhusklimat, även på somrarna. Och om man skall tilläggsisolera, vilken metod skall man välja (lösull/skivor?) och hur mycket isolering bör man lägga på?

Är det någon som har en uppfattning om hur mycket det skulle kunna kosta att tilläggsisolera vinden? Vi vill helst slippa göra jobbet själva och ytan är på ca 100 kvm.
 
Det finns många trådar om detta.

Se till att inte lägga för tjockt lager med en gång om inte ventilationen är justerad just efter detta.
Kontrollera vinden ofta efter isolering.

70mm i tak är på tok för litet. Köp isolering och rulla ut själva, börja med 95+95 korsvis. Detta kostar ca 6000kr för 100m^2. En firma kommer ta allt från 18000kr och uppåt. Lösullsblåsning blir ännu dyrare och i viss mån omständigare, särskilt ifall problem uppstår.

Se över ventilationen så ni får snurr på luften i huset på sommaren. Inomhusklimatet påverkas nog inte nämnvärt av att bara isolera taket, många andra faktorer spelar in även om det kan vara en liten del i det hela.
 
Redigerat:
Ok, det kanske är bäst att köra på isolering på rulle i alla fall då. Har fått höra att det skulle bli dyrt och dessutom vara besvärligt att jobba med så det var därför vi var inne på att låta en firma spruta med lösull istället.

Ventilationen håller vi på att se över just nu. Det har varit självdrag innan men nu skall vi sätta in en kanalfläkt för att få förbättrad cirkulation. Får se till att anpassa så att det funkar för den nya isoleringen med en gång då. Är det något särskilt man skall tänka på när det gäller just detta med ventilationen när man tilläggsisolerar på vinden?

Hade även fråga gällande luftspalt mot yttertaket då man lägger på mer isolering. Behöver man ha det när det inte finns någon takfotsventilation? Tror inte att det är någon luftspalt så som det är nu men nu är isoleringslagret som sagt väldigt tunt.
 
Häpp.

Här gäller det att passa sig, har själv gjort misstaget att lägga 95x95 korsvis, isolering blir hur bra som helst, men med svartmögel på vinden som följd. Ta i med ventilationen, sätt även mögelstopper i yttertak under pannorna i varje takstolsfack på båda sidor om nocken. Gavelventilation och kanalfläkt är bra om huset är långt. Inspektera ofta. Vi hade även dålig takfotsventilation men det är inte fel att spara en liten bit längst ut mot taket, förlusten är försumbar.
 
Observera att det skall vara en springa vid takfoten. Man skall från vinden se ljuset utifrån. Det är denna springa som skall ventilera vinden, vissa hus har även springa i nocken.
 
SV. Larsa.

Helt rätt, men i vårt fall var det ett gammalt hus med snedtak och sågspån mot gamla takfoten. I facket som blir mellan innertak och yttertak blir det ingen luftspalt om man häller sågspån uppifrån vinden. Idag med liknande konstruktion läggs vent. kanaler mot yttertaket i frigolit och lösull. Gamla konstuktionen funkar bra om man lever som man gjorde förr, dvs eldar för kråkorna och duschar och tvättar mer sparsamt vilket ger en varmare vind. Dyrt men bra för huset.
 
Lånar tråden lite.......

Ska även jag tilläggsisolera våran vind och läst runt på forumet ang detta.........hittar lite olika svar !?

Hur tycker ni att jag ska göra,så här är förutsättningarna.

Huset byggt 1921.
Ligger 20-30 cm sågspån ända ut till takfot(allså ingen vent där)
Sitter 3 st ventiler i taknocken som vent idag (15x15cm) i storlek
Kan man lägga tex Paroc vindsull eller liknande rakt uppe på spånet?
Om ja , hur tjockt?
Behöver jag montera nån typ av vindavledare?
Eller ska jag ta bort spånet innan jag lägger på vindsullen ?
Ska jag förbättra/ändra vent på nåt sätt ?
Mvh T7
 
Som jag troligen hade gjort det...

* Tagit bort sågspånet och sett till att få en fungerande takfotsventilation med vindavvisare som påpekats ovan.
* Monterat mögelstoppers som beskrivits ovan om taktäckningen tillåter detta.

Med ovanstående uppfyllt så bör man kunna gå upp till 300 mm isolering utan några större problem.

/Kent
 
Tack för tipset.....
För att få en fungerande luftning vid tak foten räcker det att montera nån typ av ventil i varje sektion mellan takstolarna eller krävs det en springa "hela" vägen tro ??
Fler tips är välkommna !

Mvh T7
 
snickarboden skrev:
* Monterat mögelstoppers som beskrivits ovan om taktäckningen tillåter detta.
/Kent
Jag vill bara lägga ett gott ord för "gangsterkepsar" (mögelstoppers). De fungerar kanon. Alla hus borde ha en sådan mellan varje takstol. Se bara till att det finns "tillluft" så det fyller någon funktion (luftspalt vid takfoten). De säljs i förpacknigar/10 st och de kosta inte alls så myckett (100-200:). Borra hål med 70+75mm dosborren så passar de perfekt.

TJB Ventilationsbeslag i plast (http://www.tjb.se/ )
http://www.tjb.se/ventplastblad.pdf
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.