Det är snart dags att tilläggsisolera den del av huset som är byggt med Siporexblock ("lättbetong"). Det finns ett tunt lager med putsdirekt på Siporexen.

Som jag förstått det är det bara att smälla upp reglarna direkt på siporexblocken, man behöver inte lägga något emellan (typ asfaltsmatta/papp).

Någon som gjort detta eller fått detta gjort som kan komma med synpunkter på detta? Konstruktionen blir annars som vanligt: regla 45mm, isolera, vindtät duk eller gips, läkt+träpanel.
 
Om väggarna är målade med plastfärg på insidan, så bör du "riva upp färgen" på något sätt så att siporexen kan "andas". Själv sprang jag runt lite med vinkelslipen och körde spår här och var ;-)

Ett tips är att använda stålreglar, jäkligt trevliga att jobba med plus att det är fuktokänsliga
 
MathiasS skrev:
Som jag förstått det är det bara att smälla upp reglarna direkt på siporexblocken, man behöver inte lägga något emellan (typ asfaltsmatta/papp).
Du har förstått det rätt. ;) Om putsen sitter bra kan du bara bulta/skruva upp reglarna. Lycka till!! ;) Har semestern börjat? ??? 8)
 
Det finns bara tapet på insidan. Vet inte exakt hur väggen är gjord men det ser fasen ut som man spacklat + tapetserat direkt på siporexen. Insidan löser sig dock senare - ska riva allt där också och även lägga isolering. I husets västra flygel som är byggd i siporex blir det dock ingen plast på väggarna.

Essve har lämpliga fästdon för reglarna utvändigt såg jag. Siporexelementen har dock isolering i sig vilket gör att det utifrån sett endast finns 5cm att skruva i så det lär väl få bli en hel del skruv.

Jajjamensam semestern har börjat för ett par veckor sedan. Kör ju en långis denna sommar, två månader. Börjar igen någon vecka in i augusti..... ;)

Sitte just nu och kontorsarbetar för att få in priser på fasadplank, takpapp, läkt etc etc. Mycket blir det. 1000meter läkt, 600m fasadplank, 22 rullar papp, 1000meter notläkt till fasaden, ytterligare 15 balar isolering.....
 
Jag såg att du hade hittat lämpliga fästdon på ESSVE.
Vet du vad de heter och vad de kostar?

Hörde någon nämna att de var väldigt dyra, och att det var lika bra att använda vanlig plugg?skruv om man kunde placera dem i skarvarna i SIPOREX-blocken.
 
cubix skrev:
Jag såg att du hade hittat lämpliga fästdon på ESSVE.
Vet du vad de heter och vad de kostar?

Hörde någon nämna att de var väldigt dyra, och att det var lika bra att använda vanlig plugg?skruv om man kunde placera dem i skarvarna i SIPOREX-blocken.  
Jag ringde Essve och frågade. Essve-killen som tog mycket seriöst på detta (draglast hit, praktiska prov hit!) bad att få återkomma efter att ha diskuterat ärendet med en tillverkare av lättbetong/siporex.

Problemet med mina väggelement är att det är en kaka bestående av siporex, frigolit, och sedan siporex igen. Det yttre lagret av siporex är lite lite för tunnt för att pluggarna skall sitta perfekt (och garantera specificerad drag och skjuvlast).

Följande två alternativ enades vi om:

1. Nylonplugg (att föredra före TP-plugg) hanterar temperaturväxlingar bra och tillräckligt många ger rätt styrka. Problemet med plugg är att du först skall borra i väggen och sedan i regeln, det blir två moment.

2. Fasadpluggen. Kräver egentligen 80mm material att expandera i och det har jag inte (60-70mm snarare). pluggen har dock fördelen att man borrar en gång, genom regel och vägg samtidigt i samma dimension. Enkelt och smidigt. Själva pluggen är densamma som nylonpluggen (fast längre) och hållfastheten kan antas vara densamma.

Hållfastheten kan antas vara tillräcklig om några extra skruvar dras och verifieras med praktiska prov (mathias hänger i en regel fyra meter upp på väggen och hoppas att han inte trillar ner).

Jag kommer köra på fasadpluggen, vanlig plugg med borrning i två moment blir för bökigt. Den kostar säkert ett par spänn styck men det är inte fler än att det enklare montaget är värt det.
 
MathiasS skrev:
Hållfastheten kan antas vara tillräcklig om några extra skruvar dras och verifieras med praktiska prov (mathias hänger i en regel fyra meter upp på väggen och hoppas att han inte trillar ner).
::) Hela forumet, kommer att göra vågen när vi får :surprised: bilderna från provningen. ;) ;D 8)
 
Immobil skrev:
::) Hela forumet, kommer att göra vågen när vi får  :surprised:  bilderna från provningen. ;) ;D 8)
Ok, det kommer dröja några veckor innan det är dags för Siporexprovet, men nog ska vi väll kunna fixa lite bilder.....
 
Bob_the_builder
Jag körde med fasadplugg när jag fäste bottensyllen mot grundmuren. Jag fick nöta lite extra i hålet med borren, gjorde jag det inte gick skruven av när jag drog åt den. Min mur är dock i Leca, förmodligen lite hårdare än Siporex?
 
Ja leca är hårdare. Siporex är ju som sådandär kritsten man ritar roliga saker med på asfalt.
 
Om putsen sitter bra skulle du kunna lägga en sträng fästlim mellan regel och siporex, då borde enklare skruvar räcka.
 
Pucco skrev:
Om putsen sitter bra skulle du kunna lägga en sträng fästlim mellan regel och siporex, då borde enklare skruvar räcka.
Om jag limmar fast reglarna tror jag inte jag törs genomföra något praktiskt hållfasthetsprov..... ;)

Den tunna puts som sitter där (ingen tjock kaka, bara ytstruktur), sitter nog hyfsat fast, men det är gissningsvis för skrovligt för att något lim skall kunna göra någon nytta.

Jag tror lösningen är att borra i några extra pluggar bara. Lasten är ju faktiskt inte så extrem.
 
För två år sedan utlovades lite bilder. NU är fasaden på plats.

Man ska hålla vad man lovar.

lastprov.JPG

Fasaden har inte trillat ner ännu.
 
Stiligt... ;D

De bilderna har jag väntat länge på...
 
Mikael_L
MathiasS skrev:
..klipp...
Fasaden har inte trillat ner ännu.
Men det ser ut som att du trillade ner, strax efter att bilden blev tagen... ;D ;D ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.