Hej!

Då jag inte hittat ett bra svar bland nuvarande trådar gör jag ett försök att hitta svar här.

Jag har ett garage på min tomt som är ca 200m2 på platta och ouppvärmt. Det håller ca 5 grader på vintern. Halva garaget är i någon form av sten/betong (byggt på 1920-talet) och andra halvan är i trä.

Då garaget idag är slitet innuti samt att det används att meka i året runt skulle jag vilja snygga till det och även tilläggsisolera det hyfsat.

Tanken är inte att det ska bli lika isolerat som boarea utan mer att jag ska kunna värma upp garaget när jag är där ute utan att allt för mycket värme går till kråkorna.

Den delen som jag i dag främt är intresserad av att fixa till är de 100m2 som har sten/betongväggar. Vad ska jag tänka på gällande fuktspärr osv. för taket, väggarna och golvet?

Mvh
Närkingen
 
Ska du inte ha värme året runt så ska du inte ha plast i väggar eller tak.
 
Hur håller det 5 grader utan uppvärmning vintertid?
 
I inspectah44 skrev:
Hur håller det 5 grader utan uppvärmning vintertid?
Det har vi också funderat på! Nu har ju vi bara bott i huset 1 år med hyffsat mild vinter men när det var som kallast ute -20 höll det sig runt 5 grader. Antar att det är bra stenvägg ;)
 
H huggan skrev:
Ska du inte ha värme året runt så ska du inte ha plast i väggar eller tak.
Okej! Ingen "luftspärr" heller?
Köra direkt med 45 regel mot vägg o dit med isolering, så är det klappat o klart för osb+gipsmontage?
 
Tomture61
Har ingen erfarenhet/kunskap ang stenhus men , är det inte tokigt att montera trä mot sten/betongväggar utan ngt emellan (luft eller ngt fuktsäkert material)
Bara undrar sådär :thinking:
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har ingen erfarenhet/kunskap ang stenhus men , är det inte tokigt att montera trä mot sten/betongväggar utan ngt emellan (luft eller ngt fuktsäkert material)
Bara undrar sådär :thinking:
Jo precis! Rekade lite nu på morgonen...nere i källaren i själva huset har ju förra ägaren satt upp träpanel med distanser från vägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.