Hej.

Jag funderar lite på hur man skulle kunna göra iordning vår fasad.
Huset är byggt -51 och det är putsfasad på stående plank. Utanpå detta har de satt "påhängstegel" vilket innebär att de spikat upp massa lister med krokar i som de sedan hängt teglet i.
Så småningom vill vi göra iordning fasaden och helst vill vi ha tillbaka det gamla utseendet.
Helst vill vi isolera lite också när man ändå fixar. Teglet skall bort. Källarväggen kan vi köra cellplast med puts utanpå, men hur gör man med fasaden?
Går det att sätta upp mineralull på den gamla putsen och sedan putsa utanpå det?
Ett alternativ är ju att bara renovera den gamla putsen med ett nytt lager, men då kan vi inte isolera källarväggarna eftersom de sticker utanför fasaden och det lär inte bli så snyggt.

Tacksam för tips då vi gärna vill bevara det gamla utseendet så mycket som möjligt. Träfasad är inte aktuellt.
 
S
Det finns både mineralulls skivor för fasad som du kan putsa på och dito med cellplast
 
Hej, det är ingen bra idé att lägga skivor direkt på den gamla putsen och sedan putsa nytt på detta. Anledningen är att spräckpanelen bakom den gamla putsen fungerar som en luftspalt (vilket förvisso är bra) och det gör att den nya isoleringen i princip blir overksam (eller kraftigt minskad funktion)...om du vill ha mer isolering är det bara att knacka puts.

/F
 
fredda_p skrev:
Hej, det är ingen bra idé att lägga skivor direkt på den gamla putsen och sedan putsa nytt på detta. Anledningen är att spräckpanelen bakom den gamla putsen fungerar som en luftspalt (vilket förvisso är bra) och det gör att den nya isoleringen i princip blir overksam (eller kraftigt minskad funktion)...om du vill ha mer isolering är det bara att knacka puts.

/F
Förlåt en som inte kan, men vad är spräckpanel? Jag trodde bara att de satte upp vassmattor och hönsnät och putsade på. Det finns alltså någon panel med luftspalt i såna väggar? Om man knackar bort putsen och lägger skivor och putsar på så blir det ju som en enstegstätad fasad som varit så mycket snack om. Cellplast vill jag nog undvika av den anledningen.

Om man ändå skall ner med putsen kanske det är lika bra att regla på 2x45 och isolera lite mer? Hur putsar man på det i så fall?
 
Om du tillägsisolerar ex 2x45 mm så sätter du en utegips samt en putsbärare sedan puts.
 
Om man river ner den gamla putsen, kan man då sätta dit 100mm stenull, något nät, och sedan puts, eller blir det då en sådan där hemsk enstegstätad problemfasad då?

Jag har kollat lite på tex STO's system med skivor och tunn puts på reglad trävägg. Har inte fått pris, men att döma av andras kommentarer verkar det bli rackarns dyrt, och kanske ömtåligt.

Blir det så dyrt som jag tror så är det ju bättre att skita i isolering och renovera befintlig puts och lägga pengarna på en bra värmepump och solpaneler i stället.

Angående att det finns luftspalt bakom min befintliga puts så är den spalten inte ventilerad i alla fall. Det är bom tätt både mot taket i överkant och mot källarväggen i nederkant.
 
STO:s produkter är bra produkter MEN dom tar hutlöst betalt! STO har ett riktigt brett utbud vad det gäller fasadsystem dock så finns det ingen anledning att välja STO. Vi putsar med CAPAROL:s produkter till största del, även det är ett Tyskt företag med fabrik i Sverige osv och dom har riktigt bra produkter men till mindre kostnader.
 
  • Gilla
Carinaline
  • Laddar…
Ok,
Skall kolla lite på caparol, men hur skulle du gå tillväga?
Som jag ser det finns fyra alternativ:
- renovera befintlig putsfasad genom att ta bort befintlig fusk-tegel och göra rent och lägga på ett nytt lager puts.
- lägga på mineralull på utsidan befintlig puts och lägga ny puts på det.
- riva bort befintlig puts, på med mineralull på träväggen och putsa på det.
- riva bort befintlig puts, regla upp med 2x45 med isolering emellan, vindpapp, luftspalt, putsbärande skivor och sedan puts.

Sista alternativet verkar dyrt och jobbigt. Första alternativet så blir det ingen isolering på varken fasad eller källarväggen.

Hur kan jag göra enklast och mest prisvärt?
 
Ingen som har örnkoll på putsmetoder?
 
Om du lägger upp lite bilder på fasaden så ska jag ge dig korrekta arbetsmoment för att få ordning på din fasad!
 
Toppen! Jag är bortrest över helgen, sen kommer bilder.
 
Här kommer lite bilder sent omsider.

Det är alltså en putsad källare murad i betonghålsten och väggar med stående spontat virke och puts utanpå.
Tyvärr har de spikat dit en fusktegelfasad på 70-talet. På baksidan av huset har jag sett att det finns ganska gott om rester av murgröna som växt på fasaden, men själva växten är alltså borta sedan länge. Kvar är de små "sugkopparna" från plantan.

Det är alltså putsfasaden vi vill återställa, helst om möjligt med en viss tilläggsisolering utvändigt, så att vi kan lägga på lite isolering på utsidan källaren också utan att det ser konstigt ut. Vi har tänkt värma upp källaren så småningom när vi fixat i ordning den.

Tacksam för alla tips om metoder som kan fungera bra för fasaden.
 
  • 005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grattis .. det blir ett drygt arbete *Leer* gamla putsen lär du ta ned.
Jag tilläggsisolerade mitt timmerhus hus med 120 + 45 mm mineralull .... då fick jag plats med 100mm isodrän cellplast, plus beklädnad (skiffer) på källargrundet oxå, med lagom överhäng på fasaden...

Isolering är billigt i längden... snåla inte..
 
Putsade du din fasad efteråt, eller blev det träpanel? Om du putsade, hur gjorde du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.