Det är dax att smäcka in tilläggsisoleringen på gaveln. VÄdret är ju minst sagt instabilt ocjh frågan är hur känsligt det är om dert kommer nån skur under arbetets gång. Jag kommer isolera med Linisolering vilket borde vara ett + då det tål fukt bra...men deet är ju såklart inte kul att bygga in fukt från dag 1... Hoppöst dock att vänta på ett ett stabilt väder...

presseningar är ju ett jäkla meck oxå.. det är lite vindutsatt dessutom så jag vågar inte spänna upp nån presenning på ställningen då det kan vara livsfarligt av vad ja hört...
 
Nej, regn och isolering är ingen bra kombination. Att bygga in fukt är alltid dåligt. Det kan vara mer el mindre dåligt beroende på material och konstruktion, men likafullt alltid dåligt.

Sedan kan det naturligtvis också bero på mängden fukt. En el annan regndroppe på torr isolering är nog inte hela världen, men utrymmet den ska in i måste vara torrt och ett regnskyddande ytskikt måste också på per omgående. Så om det går är det ju klart enklast och lämpligast att skjuta på isoleringsarbetet till någorlunda stabilt uppehållsväder.
 
Jo det är väll så.. man är ju bara lite ivrig.. kollar på 10dygnsprognosen och det är ju inte en dag utan regn/regnkurar.... :(

Måste väll var a viss skillnad på Lin och "vanlig" isolering dock...
 
Jo lin är ju hygroskopisk, men det är ju ändå begränsade mängder med fukt det kan hantera innan det också tar skada.
 
Mikael_L
Arne999 skrev:
Måste väll var a viss skillnad på Lin och "vanlig" isolering dock...
Jo, det är dyrare och det måste säljas med hjälp av en massa ljug och påhittade påståenden. ;)


För det är inte alls så ...
Arne999 skrev:
Jag kommer isolera med Linisolering vilket borde vara ett + då det tål fukt bra...
... att det tål fukt bättre.
Det har bara ett annat beteende vid upp och nedfuktning.



Linisolering har inga magiska egenskaper som gör det bättre för dig i denna situation, snarast tvärtom.

Skillnaden mot mineralull ligger i att MU binder absolut inget vatten i fibrerna, medan linet (och sågspån, och trä, och papper och torra fjolårslöv) binder lite fukt i fiberstrukturen.

Och rent praktsikt betyder det att ifall det är MU i ett utrymme och kommer in en liten aning fukt så stiger fukthalten (RF) ganska mycket och direkt, det är ingen större skillnad mot för om utrymmet är tomt, bara luft.
Fukten som kommer in sprider sig i hela utrymmet, inget sugs upp av MU'n.
Man har dålig fuktbuffringskapacitet.
På uppsidan är det däremot så att det också går lika fort att sänka RF, vädra/torka ur samma mängd fukt, så kan RF gå ner till samma nivå jättesnabbt.

Med lin, sågspån och andra sådana isoleringsmaterial så tas istället en del av vattnet upp i fibrerna. Fibrerna får ett mättnadsjämvikt mot luften som finns i och runt isoleringen.
Så med samma mängd fukt in så stiger inte RF i luften lika mycket, men OBS all fukt måste komma ut sen igen, så det är ingen lösning som skyddar mot felaktiga konstruktioner. Om man tillför alltmer fukt så kommer man ändå snart nog nå kritiskt fukttillstånd med följd av att både isoleringen och trä runt om möglar.
På nedsidan med denna isolering är att det tar längre tid att torka ur fukten, den är bunden i fibern och måste ta sig ut med en betydligt långsammare diffusionsprocess än i luft.


Personligen ser jag ingen större vits med cellulosaisolering. Men den har dock ett bra användningsområde i konstruktioner där man av en eller annan anledning inte kan förhindra en viss mängd fukt att ta sig in i, under delar av året, men att man sen har andra tider som är gynnsamma för kraftig upptorkning.
Då får man en årstidsvarierande RF, troligen som lägst mitt på sommaren, och som högst troligen någon gång under senvintern.
Finns det tillräckligt fuktbuffrande material så kan RF hållas under kritisk nivå när det är som värst.

Skulle man i en sådan konstruktion istället ha MU så steg RF ganska snabbt och till kritiska nivåer när fukten börjar ta sig. Fast det blir å andra sidan snabbt torrt sen, några månader senare, men kanske försent. ;)


Jag tycker du skjuter upp isoleringsarbetet till att du får bättre väder. Din isolering tar dessutom lång tid att torka upp om den blivit fuktig, så chansar du nu kanske det hela tar väldigt mycket längre tid istället.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.