S
När jag köpte huset så var vindsbjälklaget oisolerat upp mot kallvinden på många ställen i huset. Tidigare ägaren hade tagit bort isolering för han tyckte den gamla var ofräsch, men inte ersatt den. Man hade även gjort synliga takbjälkar i vissa rum, detta löste man genom att helt enkelt förhöja innertaket genom att ta bort isoleringen.

För att inte värmeräkningen ska bli olidlig så tänkte jag isolera med 400mm cellulosaisolering. Eftersom huset är gammalt så saknas diffusionsspärr och då kan man inte använda modern isolering. Cellulosa är söndertrasat tidningspapper om någon undrar.

Vinden är 250kvm stor så det kommer bli en del att göra.

Jag kommer förhöja golvet 220mm för att kunna få ner all isolering och sedan försegla det hela med golvspånskivor.

Jag kommer förstärka en del takstolar som är i dåligt skick. De fd ägarna lade om taket 2010, men bytte varken takstolar eller råspont som var i uruselt skick efter alla år av dåliga förhållanden.

Det har gått Or i en hel del material på vinden och det har läckt in på flera ställen under åren. Det var dessutom ett tegeltak innan som tyngt ned det redan försvagade taket.

Om 8år eller något så byter jag nog hela taket, men inte nu.

Vinden
DSC_0017.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Isoleringen
Idag kom isoleringen...
12 pallar med 24 säckar per pall, totalt 288 säckar. Varje säck väger 12kg, så totalt 3456kg isolering.
DSC_0002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Cellulosan
Varje säck kostade 225kr/st men jag dealade till mig 17% mängdrabatt, så priset blev 187kr/st. Jag fick även fri leverans!
DSC_0004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väderskyddat
Även om det var väl paketerat så vågar jag inte ta några chanser. Jag bar upp två pallar på vinden innan jobb.
DSC_0005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JonasVbg och 1 till
  • Laddar…
S
Har rivit 35kvm av 250kvm nu... det tar tid. Hammarbanden ligger förankrade med järn i vindsbjälklaget, så jag måste lossa ett par järn för att få bort golvet längst ut mot väggen. Sen får jag sätta fast dem igen. Det finns även stöttor till takstolarna som vilar på golvet, dessa måste jag såga runt så jag får loss plankorna.

Det är varmt, dammigt, kliar och allmänt skitigt arbete. Jag vill inte ens gå upp där med kameran, får ta det en annan dag när dammet har lagt sig.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Dessa gamla tak brukar vara byggda i grovt överdimensionerat virke, och med en virkeskvalitet som är jämförbar med ek. Jag har själv ett gammalt logtak som ser rätt risigt ut, t ex massor med or, men efter att varit och "känt" (med hammare & såg) så är det bara att konstatera att ett stabilare bygge har inte byggts de senaste 100 åren.
 
S
Oldboy skrev:
Dessa gamla tak brukar vara byggda i grovt överdimensionerat virke, och med en virkeskvalitet som är jämförbar med ek. Jag har själv ett gammalt logtak som ser rätt risigt ut, t ex massor med or, men efter att varit och "känt" (med hammare & såg) så är det bara att konstatera att ett stabilare bygge har inte byggts de senaste 100 åren.
Det har du säkert rätt i, men mitt tak har fått stå ut med mycket. Tydligen hade huset varit obebot en längre period och det hade varit takpannor som tyngt taket tidigare. Det hade troligen läkt in här och där. Dessutom har det varit Or. Vissa takstolar är som nya, medan någon saknar ben! Jag ska ta bilder på det sen...

Jag kommer stärka takstolarna med nya intilliggande under arbetets gång. Dessutom kommer jag lägga in tvärbalkar för att styva upp vindsbjälklaget över de stora rummen bland annat. De som ligger där idag har nog gjort sitt.

Virket kommer på torsdag. Det blir inte lite virke...
 
  • Gilla
peter_c
  • Laddar…
Ring Anders Öfvergård och förvarna! ;)
 
S
Arga snickaren? Missade jag poängen? :(

Hur som helst så gick jag loss med kameran på vinden idag, håll till godo!
Här har en takstol i stort sätt trillat av och en förstärkning på ena sidan är allt som finns vilket gjort att taket sviktar i skarven. Detta måste åtgärdas asap...
DSC_0008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på hur dålig råsponten är på de värsta ställena.
DSC_0010.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en av bjälkarna som ska ersättas av en limträbalk. Man ser även den del jag rivit upp...
DSC_0011.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bild på infästningsjärnen som håller bärlinan. Dessa får man lossa, ett par i taget för att få bort planken.
DSC_0012.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Angreppen på golvplanken är ganska omfattande på sina värsta ställen. En av anledningarna till att golvet rivs ut och kasseras.
DSC_0016.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
En del beslag och material som kommer att användas. Diff öpp. vinskydd, vinkeljärn, plattjärn, spånskruv, ankarskruv och massa annat.
DSC_0002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elen som jag och elektrikern håller på att lägga över i nya säkringsskåp. Kommer flyttas efterhand...
DSC_0003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En annan bjälke som kommer ersättas av en limträbalk för att styva upp vindbjälklaget över de större rummen.
DSC_0005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett av fönsterna som de fd ägarna valde att ha kvar efter tankomläggningen, problemet är att det är helt förstört och inte går att rädda. Det är ett fönster med båge ovan och det är nog inte bara att plocka ur hur som helst, i värsta fall är hela kupan uppbyggd runt fönsterbågen. Ska undersöka mina möjligheter senare...
DSC_0007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser man takstolar som stort sätt svävar i luften. :confused:
DSC_0009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taket är bra på många ställen så allt är inte katastrof.
DSC_0014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stötterna på ena sidan som jag funderar på att ersätta då jag inte vill bygga in dem i golvet.
DSC_0018.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stötterna på andra sidan. Av någon anledning är dessa mer lodräta än de andra på andra sidan.
DSC_0019.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappan till vinden, jobbigt att bära upp saker här, men jag har inte så mycket val.
DSC_0020.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hahalj
Spännande projekt! Ska bli intressant att följa. Hur gammalt är huset?
Kommer också tilläggsisolera min vind med cellulosafiber senare i år, men den är betydligt mindre och i bättre skick så jag hoppas inte råka ut för några svårknäckta problem.
 
S
Huset är byggt 1850-talet.

8138754.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

8144328.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Andert och 11 till
  • Laddar…
Vilken fantastisk byggnad! Detta kommer jag att följa med spänning. :)
 
  • Gilla
sirlongfellow
  • Laddar…
Oj vilken härlig innergård! Detta ska som sagt bli intressant att följa. Du har mycket slit framför dig ;)
 
Vad skall du göra med gården, är det bara för boende?
 
S
Noseone skrev:
Vad skall du göra med gården, är det bara för boende?
Ja, vi bor där sedan en månad tillbaka. Tanken är väl att fixa upp huset och njuta av det och dess trädgård. Sen är väl tanken att fixa till lite i åtminstone en lada så man kan ha hästar där då sambon har häst. Själv kanske jag unnar mig en snickeriverkstad, vem vet :)
 
Ah, hästintresserad sambo. Egen häst => egna hästar. Stall, boxar, sadelkammare, foderkammare, redskapsutrymme, höloft, loge för förvaring av strö (halm/spån/torv), garage för hästtransport, utebox, elstaket osv. Ni har mycket framför er. :)

Själv har jag ännu efter 12 år inte hunnit göra iordning garage & verkstad...
 
  • Gilla
tlundberg
  • Laddar…
S
Nu har jag fått hem allt virke, så nu kan jag börja arbeta på riktigt även om jag inte varit speciellt sysslolös. Vallåkra som jag beställde ifrån var tvungna att hyra in en annan lastbil för att klara av att lyfta in limträbalkarna på vinden.
DSC_0002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är väldigt mycket trä... nästan så man undrar om man vågar belasta huset med så mycket material. :x
DSC_0003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reglarna fick inte att styra in i ladorna så de får stå ute under en presenning.
DSC_0012.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spånskivorna fick i alla fall plats i en lada, det finns en fjärde något mindre pall bakom dessa tre. Totalt 174st spånskivor (2400x600x22)
DSC_0016.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönstret som limträet ska in genom. Skicket på fönsterna är något under normal standard. :)
DSC_0004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönstret över den andra entrén. Detta är också vackert plastat där det saknas glas. Det ligger glas i hängrännorna så det verkar som de trillat ut av sig själv.
DSC_0005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya fönsterbågar är på gång... ska bara fräsa, glasa, kitta, olja och måla dem.
DSC_0006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Insidan till fönstret där vi tog in limträet.
DSC_0010.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2st 6m limträbalkar
DSC_0008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2st 4m limträbalkar
DSC_0009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mina specialbeställda Timberlok på strax över 40cm i längd. Tanken är att sätta två av dessa genom limträet ner i varje vindsbjälke för att styva upp bjälklaget. Fungerar detta inte så får det bli stora fula gängstavar.
DSC_0017.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.