Hej, jag funderar på att tilläggsisolera min sommarstuga, som har liggande panel. Jag hittade då denna lilla instruktionsvideo på nätet. Men blev fundersam då de lägger vindduken, sen panelen direkt emot. Behöver det ej vara någon luftspalt där?


Mottager tacksamt inputs så jag vet vad som gäller.
 
Luftspalten är till för att skydda panelen så den torkar upp och håller längre. Många äldre hus saknar luftspalt och det går oftast bra men när man bygger nytt är det bara dumsnålt att inte bygga med luftspalt. Det är knappt nån extra kostnad ens, 500-1000kr för några vanliga bräder som du fäster utanpå längsgående med reglarna.

Det finns mycket stolpskott på Youtube som inte vet vad dom håller på med också, det är inte för inte som amerikanerna brukar kalla det för "the Idiots Bible".
 
  • Gilla
surris
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Det finns mycket stolpskott på Youtube som inte vet vad dom håller på med också, det är inte för inte som amerikanerna brukar kalla det för "the Idiots Bible".
Kan inte annat än att hålla med, men nu är det ju Svenskt Trä som gjort filmen, vilket gör det lite mer intressant!
 
Jakobk Jakobk skrev:
Kan inte annat än att hålla med, men nu är det ju Svenskt Trä som gjort filmen, vilket gör det lite mer intressant!
Exakt min tanke gällande Svenskt Trä, och dessutom är filmen gjord 2013, så luftspalten har man ju vetat om bra mycket längre än så.
 
N Nygge72 skrev:
Hej, jag funderar på att tilläggsisolera min sommarstuga, som har liggande panel. Jag hittade då denna lilla instruktionsvideo på nätet. Men blev fundersam då de lägger vindduken, sen panelen direkt emot. Behöver det ej vara någon luftspalt där?

[media]
Mottager tacksamt inputs så jag vet vad som gäller.
Det är inga problem med att köra utan luftspalt om du sedan inte plastar in panelen, dvs drar på ska plastfärg.
Dvs, du får måla med olje eller slamfärg.
Grundprincipen är att du inte får ha tätt helt om/på båda sidor, då ruttnar det.

Men gör du nytt/om helt och det inte är ett gammalt kulturhus så det ser helt keff ut för att det byggs på för mkt så finns det ingen anledning att skippa den.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.