Hej
Det här gillar vinterbonat stugan. Jag har börjat jobba i källaren nu och har gjort nedan
1- gräva och isolera under platten med 350 mm cellplast och sen la vattenburen golvvärme
2- isolerat från utsidan med 200 mm isodrän skivor
3- Källaren är inte helt undermarken. Ca 1 meter över marken och finns små fönster nära taket

Barnen önskar att ha biorum så jag jag tänkte den rummet i källaren passa bra till ändamålet.
Min fråga är, behöver jag isolera insidan? eller det rycker med isodrän skivor 200mm som vi har gjort förra sommaren?
Jag tänkte kanske bättre med isolering insidan eftersom inte hela yttervägg är isolerat med isodrän, bara delen som är undermarken?

1- Om det är bättre att isolera, ska jag köra med luftspalt 20mm och sen stålreglar med 70mm isolering sten eller glasull och sen gipsa? källaren är uppvärma i alla fall,
2- eller kanske köra med multiport isoleringsblock som är oorganisk material och diffusionöppen?

Jag har frågat några hantverkare och ser ut att alla har olika åsikter :)




Renoveringsarbete i källare med synlig isolering och konstruktionsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad källare med synliga isoleringsarbeten, små fönster nära taket och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i källare med oskyddade väggar, brädor på tak och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i källare med synlig rördragning, oisolerade väggar och arbetsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Husfasad med synlig källardel och små fönster, delvis isolerad utsida och grävd mark runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husfasad med isoleringsarbete synligt i källaren och jordhög i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete på en grönmålad stuga med synlig isolering och små källarfönster, omgivet av en grävd gård och skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Källarrenovering på hus med synlig isodrän och utgrävd mark, omgivet av grönska och ett blommande träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Isolera aldrig insidan för ett friskt hus. Jag tror dina åtgärder redan kommer ha gjort klimatet där nere fullgott för vilken typ av rum som helst.

Har du inte ftx ventilation hade jag lagt krutet där
 
  • Gilla
Fredde_bygg och 4 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Isolera aldrig insidan för ett friskt hus. Jag tror dina åtgärder redan kommer ha gjort klimatet där nere fullgott för vilken typ av rum som helst.

Har du inte ftx ventilation hade jag lagt krutet där
Tack för svaret.
Jag har frågat lite mer och läst och ser ut att det är inte bra ide att isolera insidan och det rycker med isodrän isolering utsidan och kanske man kan tilläggsisolera delen övermarken och pusta över det.
Stugan har bara som självdragsventilation utan fläkt och finns friskluft ventiler i varje rum. Finns två i detta rum. Jag har tänkt på ftx ventilation men lite problem med budget nu så kanske ska ha den på to do listan för senare.
 
Jag har gjort det på en 3m vägg enligt ditt förslag #1 men med ventilerad liftspalt. I ditt fall med mycket isolering utvändigt skulle jag avstå men kanske ändå bygga lätta väggar invändigt, utan isolering.

Det är alltid en risk med isolering på insidan.
 
  • Gilla
salahunreal
  • Laddar…
Man kan isolera insidan genom att mura på med typ lättbetong för att få väggar som är varmare på insidan. Det skapar knappast några ökade risker med fukt eller mögel.

Fast man klarar sig bra utan det också.
 
  • Gilla
salahunreal
  • Laddar…
Nissens
E Eld skrev:
Man kan isolera insidan genom att mura på med typ lättbetong för att få väggar som är varmare på insidan. Det skapar knappast några ökade risker med fukt eller mögel.

Fast man klarar sig bra utan det också.
Du tänker att 200mm Isodrän inte isolerar tillräckligt?
 
  • Gilla
Fredde_bygg
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du tänker att 200mm Isodrän inte isolerar tillräckligt?
Inte ovanför mark.
 
Jag har lagt 200 mm isodrän under mark. Den delen ovan mark satte jag xps-cellplast 70mm och sedan steniskiva utanpå.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Jag har lagt 200 mm isodrän under mark. Den delen ovan mark satte jag xps-cellplast 70mm och sedan steniskiva utanpå.
Ja det är ju ett bra sätt och då slipper man helt att isolera på insidan. Men om man inte tilläggsisolerar resten av huset samtidigt kan det ju se lite underligt ut.
 
Nissens
E Eld skrev:
Inte ovanför mark.
Precis, men du tänker då att mura upp leca på hela väggen för stt det inte sitter isodrän ovan mark?
 
E Eld skrev:
Ja det är ju ett bra sätt och då slipper man helt att isolera på insidan. Men om man inte tilläggsisolerar resten av huset samtidigt kan det ju se lite underligt ut.
Jag kanske förstår fel, men menar du att du inte ska isolera samtliga fasader på huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.